MAINOS

Pohjoismaat eivät riitä Quarkenille - OP loi merkittävän osan kivijalkaa uuden venefirman synnyssä

MAINOS - OP Keski-Pohjanmaa -   

Venealalla on totuttu kasvamaan pienin askelin ja kotimaan myynnistä alkaen. Joulun alla vasta kaksi vuotta täyttävä Quarken Boats on piristävä poikkeus tähän. Kokkolasta käsin toimivan yrityksen tärkeinä markkina-alueina ovat Yhdysvallat sekä Etelä-Eurooppa. OP Keski-Pohjanmaa on ollut mukana yrityksen kasvussa alusta alkaen, yhtenä merkittävänä kivijalan osana.

Idea Quarkenista syntyi Helsingin Uiva venenäyttelyn yhteydessä elokuussa 2020. Tuolloin venealalla jo vuosia toimineet Osmo Roukala, Antero Sundberg sekä teollisen suunnittelun ammattilainen Jussi Hurskainen pohtivat kahvikupin äärellä tulevaisuutta.

- Aluksi juttelimme leikkimielellä, mutta pian jo vakavammin…  Olisiko intoa vielä kerran lähteä veneenrakennusbisnekseen, Quarken Boats Oy:n hallituksen puheenjohtajana toimiva Osmo Roukala muistelee.

Kolmikko oli pian yhtä mieltä siitä, että Pohjoismaiden markkinat on nähty, eli jos yritys perustetaan, sen tähtäin tulee olla laajemmalla.

- Meille syntyi muutamia muitakin tärkeitä pointteja, mitkä pitää toteutua, jotta uskaltaa painaa starttinappia ja mennä eteenpäin, yrityksen toimitusjohtaja Antero Sundberg jatkaa.

- Saammeko ydinkolmikon ympärille muita osaavia ihmisiä suunnitteluun ja kehittämiseen? Pääsemmekö moottoriyhteistyöhön Yamahan kanssa? Miten saamme rakennettua järkevän rahoituksen, Sundberg luettelee kriittisiä kysymyksiä.

Pala palalta näihin kriittisiin kysymyksiin löytyi ratkaisuja: Tärkeitä henkilöitä sitoutui, Yamahan kanssa on pitkäaikainen sopimus. Rahoituksen ja toiminnan aloittamisen osalta keskusteluja käytiin muun muassa ELY-keskuksen, Business Finlandin, Finnveran sekä pankkien kanssa.

- Alkutaipaleelle sattui muutamia huvittavia kohtiakin: Esimerkiksi kaupparekisteriin rekisteröinnin kanssa meillä tuli kiire juuri joulun alla 2020. Olimme koko kolmikko Teamsissa ja syötimme tiedot kaupparekisterin sivustolle, siinä vaiheessa nolla euron osakepääomalla, Sundberg muistelee.

Sittemmin yrityksen osakepääoma on kasvanut, useastikin.

- Rahoituksen osalta OP Keski-Pohjanmaa osoitti heti suurta mielenkiintoa suunnitelmiamme kohtaan.  Olimme tehneet tuolloin huolellisen liiketoimintasuunnitelman sekä koostaneet tiedot itse konseptista, myynnistä ja markkinoinnista, kokonaisrahoituksesta sekä yhteistyökumppaneista.

Sundberg muistaa, että OP:lla oli heti esittää vaihtoehtoisia rahoitusvaihtoehtoja.

- Laurilla (Storbacka) oli muistaakseni jo viikon sisällä ensitapaamisestamme esittää meille vaihtoehtoja. Tuolloin puhuimme noin puolesta miljoonasta eurosta, ja pankin väen tutustuttua suunnitelmiimme, suuruusluokka osoittautui oikeanlaiseksi.

Roukala sanoo arvostavansa myös pankkitoiminnassa paikallisuutta.

- He OP:ssa pystyivät tekemään päätökset itsenäisesti täällä Kokkolassa, eikä asiaa tarvinnut viedä sen kauemmas.

- Aika monessa asiassa yrityksen perustamisen yhteydessä tuli odotettuja tai odottamattomia takkuiluja, mutta pankkineuvottelut taisivat olla ainoa kohta, jossa takkuja ei ollut ollenkaan, Roukala jatkaa.

Sitten  Kaupparekisteriin rekisteröinnin jälkeen firmassa on tapahtunut paljon. Jo 13. tammikuuta 2021 Quarken Boats esitti valmiin konseptin Yamaha Motor Europelle. Ensimmäiset kolme malliaan Quarken julkisti aivan vuoden 2022 alussa, ja asiakastoimitukset alkoivat maaliskuussa.

- Tälle vuodelle haarukoimme liikevaihtotavoitteeksi 9-10 miljoonaa euroa, mutta nyt näyttää siltä, että ehkä seitsemän miljoonaa toteutuu. Se miksi ollaan perässä, johtuu maailmantilanteesta. Meihin vaikuttaa komponenttipula ja yleisesti meillä on haasteita valmistuskapasiteetin kanssa.

Quarkenin veneitä valmistetaan noin sata seuraavan vuoden aikana.


Roukala laskee, että tästä hetkestä vuoden periodilla eteenpäin tavoitteena on tehdä noin sata venettä. Nykyisen 27-jalkaisen lisäksi suunnittelupöydällä on 33-jalkainen, ja kun se on julkistettu ja tuotanto aloitettu, niin suunnittelu noin 40-jalkaisista alkaa.

Veneiden kokoluokasta kertoo se, että nykyisin myynnissä olevien 27-jalkaisten verollinen hinta Suomessa alkaa runsaasta 100 000 eurosta ja tulevien 33-jalkaisten runsaasta 200 000 eurosta lähtien.

- Omassa palkkakirjanpidossa meillä on tällä hetkellä 13 työntekijää ja välillisesti työllistämme runsaat 20. Tulevan vuoden aikana välillisesti työllistyvien määrä ainakin kaksinkertaistuu, Sundberg laskee.

Työvoimapula ei ole haitannut merkittävästi Quarkenin toimintaa.

- Emme ole laittaneet missään vaiheessa virallisesti hakuun yhtään työpaikkaa. Meillä on sellainen kaiku alueella, että meille tullaan kyselemään töihin, Roukala sanoo.

Miten yleismaailmallinen epävarma taloustilanne on näkynyt teidän veneiden kaupassa?

- On faktaa, että yleisesti Suomessa keväällä ja kesällä venemyynti on laskenut. Samanlainen tuntuma on Ruotsista. Se, että otimme heti aluksi laajemman markkina-alueen, on myös riskienhallintakysymys. Tällä hetkellä esimerkiksi Floridassa ei ole merkkejä venekaupan hiljentymisestä, Sundberg tietää.


Quarkenin johdossa ollaan toki huolestuneita maailmantilanteesta ja mahdollisesta korkotason noususta, mutta esimerkiksi maltillinen korkojen nousu ei vaaranna yrityksen kehitystyötä.

- Haluamme kertoa pankin väelle muun maussa välitilinpäätöksien kautta tilanteestamme. Olemme rakentaneet rahoituksen niin, että vaikka korot maltillisesti nousisivat yhä, tilanne ei millään tavalla pilaa tai vaaranna yrityksen liiketoimintaa ja sen kehittämistä, Sundberg sanoo.

Osuuspankin suuntaan venefirman vetäjillä ei ole uusia toiveita:

- Olemme toimialalla, jossa ilman pankin roolia on vaikea pärjätä. Ja kun voi valita, niin mieluiten toimimme sellaisen pankin kumppanina, jonka kanssa yhteistyö toimii, Roukala sanoo.

- Meillä on myös suhteellisen paljon kansainvälistä maksuliikennettä.  Sen toimivuudesta kertoo osaltaan se, että hommat hoituvat kuin huomaamatta, Sundberg jatkaa.

OP Keski-Pohjanmaa julkaisi juuri Yritystä!-lehden, missä tämä Quarkenin juttu julkaistiin.

Lue lehteä kokonaisuudessaan >>