Paikallisuutiset

Visiitti Aappo Jutila: Meillä on vastuu

Aappo Jutila
Aappo Jutila Kuva:

Aappo Jutila

aappojutila@gmail.com

Matkustaessa huomaa, kuinka kaikki asiat ovat sidoksissa toisiinsa. Kun jossain päin maailmaa yritys kehittää uuden tuotteen, ei mene aikaakaan, kun sitä jo markkinoidaan maapallon jokaisella laidalla. Suuret maailmalaajuiset yritykset pyrkivät koko ajan kasvattamaan liikevaihtoaan ja hankkimaan lisää maksavia asiakkaita.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Meillä suomalaisilla on jo luultavasti kaikki tavarat, joita tarvitsemme elämiseemme, joten markkinointi luo meille vain uusia tarpeita. Maapallon kannalta tällainen kuluttaminen ja uusien tuotteiden hankkiminen ei kuitenkaan ole kestävä ratkaisu, sillä miksi hankkia uusi tavara, jos tarve siihen on vain yrityksen markkinoinnin luoma illuusio.

Vastuu on kuitenkin meillä. Itse pysähdyin miettimään tätä, kun pakkasin Ranskassa matkalaukkuihin vuoden aikana kertyneitä tavaroita. Jo syksyllä päätin, että en hankkisi tämän vuoden aikana mitään ylimääräistä, sillä jokainen uusi tavara olisi lisäpainoa matkalaukussa.

Tein itselleni jopa listan, johon kirjoitin aina, kun sain päähäni, että tarvitsen jotain uutta. Asian täytyy olla listalla vähintään kuukauden ajan, ja jos edelleen sen jälkeen koen tarvitsevani sitä, voin harkita sen ostamista.

Internet ja nopeasti toimivat kuljetuspalvelut ovat opettaneet meille, että kaiken voi näppärästi tilata kotiovelle vain muutamalla klikkauksella. Olen yrittänyt pyristellä irti tästä kahleesta listani avulla ja välttänyt ostamasta tavaroita, jotka tuntuisivat kyllä kivoilta, mutta joille minulla ei todellisuudessa ole tarvetta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pyrin tekemään järkeviä ratkaisuja, koska uskon, että sillä tavalla voin myös vaikuttaa maapallon tulevaisuuteen. En väitä, että olisin täysin säästynyt odotuslistani avulla turhilta ostoksilta, mutta teen parhaani.

Jokainen voi hankinnoillaan vaikuttaa tulevaan. Jos vähennämme kulutusta, täytyy yritysten mukautua siihen. Pelkään, että yritykset vain siirtyvät kasvaville markkinoille esimerkiksi Kiinassa tai Intiassa, mutta samaan aikaan toivon, että näin ei tapahtuisi, vaan yritykset pyrkisivät luomaan kestävämpiä ja eettisempiä tuotteita nykyisille markkinoille.

Kun riittävän moni kieltäytyy hankkimasta uusimman puhelinmallin, koska edellisessäkään ei ole mitään vikaa, yritykset joutuvat pohtimaan uudelleen markkinointistrategioitaan. Meillä on vastuu luoda parempi tulevaisuus kuluttamalla järkevämmin.

Kirjoittaja on kirjallisuuden opiskelija, joka yrittää yhdistää opinnot ja oman hyvinvointinsa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä