Talous

Ekotankkaajan vaihtoehdot vähissä Ylivieskassa: Bioetanolia ei saa mistään, kaasuasema kaukana tulevaisuudessa

YlivieskalainenEero Kilpiö joutuu hurauttamaan Nivalaan tankkaamaan jo rippikouluiän ohittaneen, mutta yhä kovassa vedossa olevan Saabinsa. Tarkkana ja ilmastotietoisena miehenä hän ei asiasta tehden tankille lähde, mutta kulkiessaan täyttää menopelin tankin etanolipohjaisella E85-polttoaineella.

Ylivieskasta E85:ttä ei saa. Samoin autokaupungista puuttuu kaasun tankkausmahdollisuus. Sähköautoon, joka sekin Eero Kilpiöltä löytyy, sen sijaan löytyy tankkauspaikkoja.

– Luulisi autokauppiaidenkin intressissä olevan, että vaihtoehtoja olisi täällä enemmän tarjolla. Sähköauto ei ole ainoa ratkaisu ilmastoasioissa, ja autoliikkeissä seisoo jo myynnissä autoja, joissa voisi bensan korvata ekologisemmilla ja edullisemmilla vaihtoehdoilla, Kilpiö tuumii.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hän viittaa juuri etanolin ja bensiinin seokseen E85:een. Sillä käyviä valmiita malleja on useammilla merkeillä. Muutaman satasen maksavan muutossarjan saa miltei mihin tahansa bensiinillä käyvään autoon.

– Eri merkeillä on erinimisiä E85:lle soveltuvia malleja. On Ecofuelia, Flexifuelia, Biopoweria ynnä muita.

Turbo-Saabiinsa Kilpiö hankki muutossarjan jo vuosia sitten. Etanoliseos on kuljettanut autoa ja miestä jo noin 200 000 kilometriä ilman ongelmia.

– Kaikkein kovimmilla pakkasilla voi laittaa pelkkää bensiiniä tankkiin. Seosta voi muuttaa sään mukaan. Ja kulkee se normaalilla seoksellakin, kun muistaa käyttää lohkolämmitintä, Eero Kilpiö kuvaa etanoliseoksen käytön helppoutta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Normaalissa E85-seoksessa on 15 prosenttia bensiiniä. Polttoaineen korkean oktaaniluvun ansiosta E85 lisää turbomoottorin tehojakin mukavasti, kun hyötysuhde paranee.

– Suunnilleen kolmanneksen halvemmaksi polttoainekustannus jää E85:llä kuin pelkällä bensiinillä. Öljynvaihtoväli on hiukan lyhyempi, Eero Kilpiö laskee käytökustannuksia.

Litrahinta E85:llä on euron tietämissä.

– Nivalassa hinta on selvästi korkeampi kuin esimerkiksi Kokkolassa, mutta Nivalassa maksaa bensakin enemmän.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

E85:n bioetanoli on valmistettu uusiutuvasta energiasta. Esimerkiksi ST1 valmistaa kotimaassa omaa RE85-laatuaan jätteestä. Fossiiliset päästöt ovat 80 prosenttia bensiiniä pienemmät.

Bioetanolia voidaan valmistaa myös kasvipohjaisista raaka-aineista. Suomeen on suunnitteilla lukuisia bioetanolia tuottavia laitoksia. Myös Kala- ja Pyhäjokilaaksossa on useita hankkeita, jotka tähtäävät bioetanolin valmistuksen.

Sievissä Scanships-niminen yritys on valmistellut laitosta, joka käyttäisi raaka-aineina olkea, ruokohelpeä ja lehtipuukuitua. Kanteleen Voima Oy suunnittelee suurta biojalostamoa Haapavedelle Nordfuel-hankkeen nimellä. Sen raaka-aineeksi kaavaillaan puuta.

Nivalaan puolestaan Valio suunnittelee biokaasua tuottavaa laitosta yhteistyössä valtion omistaman Gasumin kanssa. Kaasua tuotettaisiin lähinnä karjanlannasta nimenomaan liikennekäyttöön.

Kaasu on etanolin ohella heti valmis uusiutuva polttoaine autoihin. Ylivieskaan juuri yritysoston kautta rantautunut Pörhön autoliike oli isossa rooliisa, kun Ouluun tuli kaasutankkausasema – Pörhön liikkeen tontille.

Pörhön edustamat merkit ovat satsanneet kaasuautomalleihin. Siksi asia kiinnostaa.

– Olemme noteeranneet sen, että Ylivieskasta kaasuasema puuttuu. Ilman muuta aiomme tehdä sen eteen töitä, että kaasua voi Ylivieskassakin vielä joskus tankata, sanoo Pörhön kaupallinen johtajaTimo Hannuksela.

Hän ja toimitusjohtaja Matti Pörhö vahvistavat, että yritys oli alpoitteentekijä ja kantava voima Oulun kaasuaseman perustamisessa.

– Pietarsaareen on seuraavaksi tulossa kaasuasema. Vielä on mahdoton arvioida, milloin Ylivieska voisi olla vuorossa, Matti Pörhö toteaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä