Ruoka

Ylivieskalaisesta marketista voi ostaa ruokaa verkkokaupassa – Asiakkaan ei tarvitse nousta edes autosta ulos, tiistaisin saa ostokset kotiovelle kauppias Titta Rimpiojan tuomana

K-Market Mustikka on ensimmäisenä aloittanut ruoan verkkokaupan Ylivieskassa. Ruokaa on voinut ostaa verkosta toukokuusta lähtien.

– Alkuinnostuksen jälkeen kesä oli hiljaisempi. Silloin ihmiset olivat lomilla ja ehtivät käydä itse kaupassa. Verkkokauppaa on tarkoitus alkaa markkinoida tämän syksyn aikana, kauppiasTitta Rimpioja kertoo.

Keskolla on valmis malli verkkokaupalle. Se sisältää verkossa olevan kaupan lisäksi tilauksen vastaanottamiseen, käsittelyyn ja asiakkaalle toimittamiseen tarkoitetut välineet. Verkkokauppaohjelma tietää varastossa olevat tuotteet, koska kaupantekoon liittyvät järjestelmät keskustelevat keskenään. Se helpottaa kauppiaan työtä, koska verkkokauppaa ei tarvitse itse päivittää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jokainen K-ryhmän kauppias voi halutessaan ostaa verkkokaupan itselleen ja alkaa sen avulla tehdä kauppaa sähköisesti.

– Kollegat Himangalla ja Kälviällä olivat ottaneet verkkokaupat käyttöönsä. Se innosti minuakin kokeilemaan, koska Ylivieskassa ei tietoni mukaan muilla ollut verkkokauppaa, Rimpioja kertoo.

Päivittäistavaraverkkokaupan ideana on se, että asiakas keräilee haluamansa tuotteet eli ruoan lisäksi muutkin kaupassa myytävät artikkelit verkkokaupan ostoskoriin, maksaa ne joko heti verkossa tai maksukortilla siinä vaiheessa, kun lunastaa tuotteet. Ostokset tehdään muutama tunti ennen hakua kaupan noutopisteestä, jotta kaupalle jää aikaa kerätä tuotteet hyllystä ja pakata varta vasten verkkokauppaostoksiin tarkoitettuihin laatikoihin.

Noutopiste Mustikalla on kaupan parkkipaikan kulmauksessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Asiakkaan ei tarvitse edes nousta autosta ulos. Hän ilmoittaa noutonumeroon, milloin on paikalla, ja me tuomme ostokset noutopisteeseen ja nostamme autoon asti, Titta Rimpioja sanoo.

– Tällainen palvelu on valtavan kätevä esimerkiksi lapsiperheille tai jos on lähdössä matkalle ja haluaa pikaisesti noutaa ostokset mukaansa, hän jatkaa.

Tiistaisin asiakkaat voivat Ylivieskan kaupunkialueella tilata ostokset halutessaan kotiovelle asti. Kotiinkuljetus tapahtuu parin tunnin aikana aamupäivisin.

– Koska kuljetus on nyt yksistään minun harteillani, on kotiinkuljetus keskitetty yhdelle päivälle ja vain tähän kaupunkialueelle. Jos kysyntä lisääntyy, kotiinkuljetuspäiviä voidaan lisätä, samoin kuin laajentaa kuljetusaluettakin. Se vaatii jonkun muun ajamaan tuotteita, koska ihan kaikkea en ehdi omien töiden lisäksi tehdä, kauppias sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kotiinkuljetus on tarkoitettu palvelemaan erityisesti vanhuksia.

– Mutta tilaus on osattava tehdä verkossa. Käsin tai puhelimitse emme voi ottaa tilauksia vastaan. Se työllistää liikaa, Rimpioja sanoo.

Kauppias Titta Rimpioja keräämässä verkkokaupan kautta tullutta herkkupakettitilausta.
Kauppias Titta Rimpioja keräämässä verkkokaupan kautta tullutta herkkupakettitilausta. Kuva: Anne Mattila

Verkkokauppa nostaa keskiostosta. Syykin on selvä, sillä verkkokauppa-asiakasmaksaa ostosten noutopalvelusta vajaat viisi euroa ja kotiin kuljetuksen hinta on vajaat kymmenen euroa.

– Verkkokaupasta ei kannata tehdä muutaman euron tai kympin ostoksia, mutta esimerkiksi koko viikon ostosten tekeminen kerralla verkosta ja noutaminen noutopisteestä säästää aikaa, eikä hinta silloin ole kova, kauppias Titta Rimpioja pohtii.

Verkkokauppaostoksella voi halutessaan myös yllättää ystävän.

– Asiakas Oulusta teki verkkokauppatilauksen ja pyysi yllätyksenä toimittamaan tuotteet parille kaverille, jotka olivat Ylivieskassa hoitamassa lapsia. Asiakas tilasi herkkukorin, jonka toimitin pyydettyyn osoitteeseen. Kun menin ovelle, siellä oltiin ihmeissään, että eihän me olla tilattu mitään, kunnes asia alkoi vähitellen valjeta ja tilaajakin selvisi heile, Rimpioja muistelee mukavaa yllärimatkaa.

– Tämä toimi samalla tavalla kuin aikanaan kukkien lähettäminen. Toki voin viedä ne kukat, suklaata tai ihan mitä tahansa asiakas haluaa ostaa kaupastani, hän jatkaa.

Kauppias Titta Rimpioja sanoo, että tuotteiden myyminen verkkokaupasta on tätä päivää.

– Ihmiset tilaavat netistä koko ajan jotain, niin miksi ei myös päivittäistavaroita. Toisaalta kaupan siirtyminen verkkoon on sääli kivijalkakaupoille, mutta kehitystä emme pysty vastustamaan, hän sanoo.

Verkkokaupan etuina Rimpioja näkee juuri ostosten teon helppouden, koska kaupassa voi käydä itselle sopivana aikana, vaikka edellisenä iltana ja ostoslaatikot kannetaan autoon asti.

– Se on nopeaa ja helppoa. Ihmiset haluavat säästää aikaa, hän sanoo.

Kauppiaalla ei ole aikomustakaan siirtää kauppaa kokonaan verkkoon.

– Ilman muuta haluamme, että asiakkaat tulevat myös kivijalkakauppaan. Täällä kohdataan ja vaihdetaan kuulumisia vakituisten asiakkaiden kanssa. Normaali kaupankäyntitapahtuma on ihan erilainen kuin verkkokauppa-asiakkaan palveleminen, Titta Rimpioja pohtii ja sanoo, että kaikki asiakkaat ovat tärkeitä kaupalle.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä