Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus: Lukiolaisten mielenilmaisu on viesti heille tärkeästä asiasta

Tätä kirjoittaessa toimituksessa valmistaudutaan juttukeikkaan. Valmis uutinen syntyy monivaiheisessa prosessissa. Toimittaja on käyttänyt työaikaansa taustatyöhön, faktantarkistukseen, suunnitteluun, haastatteluun, kuvaamiseen, materiaalin purkamiseen, valintoihin, kirjoittamiseen ja editointiin.

Ylivieskan lukion sisäilmaongelmat ovat nousseet keskustelun aiheeksi. Koulurakennusta on tutkittu ja rempattu vuosikymmeniä, mutta oireilu vain jatkuu siitäkin huolimatta, että uusi lukiolaiserä astuu opinahjoon joka kolmas vuosi, kun edelliset ovat painaneet valkolakin päähänsä. Sisäilmaongelmat aiheuttivat myös kevään ylioppilaskirjoituksiin poikkeusjärjestelyjä.

Nyt tilanne on äitynyt siihen pisteeseen, että lukiolaiset ovat päättäneet toimia. Lukion oppilaskunnan hallitus on tehnyt ilmoituksien mielenilmauksen ja lakon järjestämisestä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Opiskelijoiden kansalaisaktiivisuus ja rohkeus ilmaista mielipiteensä on hyvä asia. Nämä nuoret eivät jää tuleen makaamaan, vaan toimivat ja pyrkivät vaikuttamaan heille tärkeään asiaan.

Kalajokilaakso oli paikalla seuraamassa mielenosoitusta. Journalistisen prosessin päätteeksi toimittaja paketoi juttunsa julkaisemalla sen verkossa, lähettää sovelluksen ilmoitukset ja jakaa sosiaalisessa mediassa. Silloin tällöin somessa harmitellaan ”maksumuurin” takana olevia juttuja.

Toimittajan työtä ja uutisia ei jostain syystä käsitetä tuotteeksi, josta pitää maksaa. Osittain se on median omaa syytä, sillä digiaikakauden alussa juttuja jaettiin paljon ilmaisena. Haluttiin kiihdyttää liikennettä ja toisaalta tekniikka ei ollut läheskään yhtä kehittynyttä. Tulopuolikin tuli tuolloin vielä käytännössä printin ilmoituksista. Se oli ennen digimarkkinoinnin kulta-aikaa.

Tilaajasisältöjen pakkauskääreenä on ”maksumuuri". Pakkauksen saa aukaista vasta maksettuna kassojen jälkeen. Joskus tarjolla on myös ilmaisia maistiaisia.

Kaupunkilehti Kalajaskalla ja paikallislehti Kalajokilaaksolla on yhteinen alusta verkossa. Kalajokilaakso huolehtii ajanhermoilla terävästä uutisoinnista, kun taas Kalajaska keskittyy enemmän vapaa-aikaan, tapahtumiin ja ihmisiin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kalajaska ja Kalajokilaakso ovat tärkeitä alueen ihmisille ja journalismilla on yhteiskunnassa yhä merkittävämpi rooli huhupuheiden viidakossa. Mediaa ei kuitenkaan voi olla, jos sillä ei ole lukijoita ja ilmoittajia.

Digi ja sen jutut ovat printtilehtien rinnalla oma tuotteensa. Kaikkea ei julkaista ollenkaan paperilehdessä. Esimerkiksi ajankohtaista uutistapahtumaa voidaan seurata siellä reaaliajassa, eivätkä videot toimi paperilla. Digissä on tilaajasisältöjä, joiden pakkauskääreenä on ”maksumuuri". Pakkauksen saa aukaista vasta maksettuna kassojen jälkeen, kuten missä tahansa kaupassa. Joskus tarjolla on myös ilmaisia maistiaisia.

Jenni Kankaanpää, Kalajokilaakso Kuva: Jukka Lehojärvi
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä