Kuinka paljon auton korjaaminen maksaa? Näin eri varaosat vaikuttavat hintaan

Moni autoilija pelkää mahdollisia korjauskuluja, joita autoon on mahdollisesti lähiaikoina tulossa. Esimerkiksi poikkeukselliset äänet, polttoaineen kulutuksen kasvu ja suorituskyvyn lasku viestivät, että jokin on vialla. Esimerkiksi vaihdelaatikon vaihto voi tuoda ison loven kotitalouden budjettiin. Joskus kuitenkin pääsee pelkällä säikähdyksellä, ja korjauskulut yllättävät edullisuudellaan.

Automerkin vaikutus korjauskuluihin

Auton merkki ja malli vaikuttavat hintaan enemmän kuin moni ymmärtää. Saksalaiset autot – Audi, BMW, Mercedes – ovat tunnetusti vähän kalliimpia korjata kuin jotkin muut automerkit. Osat maksavat enemmän, ja monessa huollossa työhönkin menee enemmän aikaa. Japanilaiset autot, kuten Toyota ja Honda, taas ovat usein edullisempia huoltaa.

Myös Volvo varaosat voivat olla joskus huomattavan kalliita, varsinkin jos hakee alkuperäisosia. Esimerkiksi jarrupalojen vaihto Volvossa maksaa usein enemmän kuin monessa muussa saman kokoluokan autossa – toisaalta jälkimarkkinoiden tarvikeosilla pääsee halvemmalla. Laadukkaat Volvo varaosat kestävät aina joka tapauksessa pidempään, kuin niin sanotut yleisosat.

Kätevä tapa on etsiä esimerkiksi Volvo varaosat rekisterinumerolla. Rekisterinumeron avulla haettaessa tietää varmasti, että osa sopii. Rekisterinumeron perusteella ostaminen on myös helpoin tapa, riittää, että tiedät autosi rekisterinumeron.

Eri osien vaikutus korjauskustannuksiin

Monista korjaus- ja vaihtotöistä ei selviä kymmenillä euroilla. Tässä esimerkkejä yleisistä korjauskuluista:

  • Jakohihnan vaihto: Usein 500–900 euroa. Jos vesipumppu vaihdetaan samalla (hyvin yleistä), hinta nousee vielä siitä.
  • Jarrupalojen vaihto: Yleensä 110–250 euroa per akseli. Tarvikeosilla halvempaa, alkuperäisosilla kalliimpaa.
  • Starttimoottorin vaihto: Noin 300–600 euroa, riippuen paljon autosta ja osasta (uusi vai kunnostettu).
  • Akku ja laturiviat: Akun vaihto maksaa noin 100–200 euroa. Laturin vaihto puolestaan helposti 500–700 euroa.
  • Tuulilasin vaihto: Noin 300–700 euroa. Lasiin lentäneestä kivestä tulee siis kallis lasku, ellei vakuutus korvaa.

Jarrutyöt ovat myös hyvin yleisiä. Jarrupalojen vaihto voi onnistua kokeneelta autoharrastajalta, mutta jos jarrulevytkin pitää vaihtaa tai jarruissa on jotain muuta ongelmaa, on viisainta viedä auto korjaamolle. Jarrulevyjen kuluminen tai vaurioituminen on yleinen riesa, mutta jarrutyöt ovat ajoturvallisuuden vuoksi usein viisasta jättää ammattilaiselle.

Näin voit säästää korjauskuluissa

Korjauskuluissa voi säästää yllättävän paljon, kun viitsii vähän nähdä vaivaa. Ensinnäkin viisas kilpailuttaa aina korjaamot, sillä eri korjaamoiden kesken on suuria eroja. Jokin korjaamo voi esimerkiksi ehdottaa useamman osan vaihtamista kerralla, vaikkei sillä vielä sillä hetkellä ole tarvetta. Hintavertailun saa usein helposti tehtyä puhelimitse.

Toinen helppo tapa säästää on vertailla varaosien hintoja netissä. Hae rekisterinumerolla, niin saat heti oikeat osat esille. Esimerkiksi Trodo myy netissä edullisesti laadukkaita osia. Trodo mahdollistaa varaosan hakemisen myös rekisterinumerolla, joten sopivien osien löytäminen on helppoa. Trodo ja muut verkkokaupat voivat järjestää myös alennuskampanjoita, joita kannattaa seurata, jos korjauksella ei ole kiirettä. Jopa Black Fridayn aikaan voi löytää huipputarjouksia auton osistakin.

Entä tee-se-itse? Se riippuu vähän omista taidoista. Öljynvaihto, ilmansuodattimen vaihto, pyyhkijänsulat – nämä työt onnistuvat monelta kotipihassa tai omassa kotipajassa. Mutta jos koskea mennä jarruihin tai sähköihin, silloin on viisainta antaa ammattilaisten hoitaa homma. Varsinkin uusissa autoissa ECU eli moottorinohjausyksikkö on keskeinen osa, ja vikojen paikallistaminen voi vaatia testerilaitteen käyttöä.