Paikallisuutiset

KPO:n myynti kasvoi ja tulos parani, vaikka takana on jo toinen perättäinen koronavuosi – Vuonna 2021 myynti kasvoi 80 miljoonaa euroa

S-marketeista Kalajoella myynti oli kaikkein suurin

Majoitus- ja ravintolatoimialan kehitys oli KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskopin mukaan vaikea koronarajoitusten vuoksi.– Siinä tulos kyntää syvällä, mutta saimme puolustusvoiton.
Majoitus- ja ravintolatoimialan kehitys oli KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskopin mukaan vaikea koronarajoitusten vuoksi.– Siinä tulos kyntää syvällä, mutta saimme puolustusvoiton. Kuva: Markku Jokela

Osuuskauppa KPO:n myynti kasvoi ja tulos parani toisesta koronavuodesta huolimatta. KPO:n myynti viime vuonna oli 932,8 miljoonaa eli 80 miljoonaa enemmän kuin edellisvuonna. Myös toiminnan tulos kasvoi hyvän myynnin ansiosta. Tulos ennen veroja oli 33,8 miljoonaa, kun se 2020 oli 26,9 miljoonaa.

Hyvien myyntilukujen myötä KPO-konsernin omavaraisuusaste nousi 83,2 prosenttiin eli nelisen prosenttia korkeammaksi kuin vuonna 2020.

KPO kasvoi nimenomaan hyvän päivittäis- eli ruokakaupan kasvun ansiosta. Päivittäistavarakaupan osuus KPO:n koko myynnistä oli lähes 60 prosenttia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ruokakaupassa S-marketien myynti oli noin 258 miljoonaa. KPO:n neljän Prisman myynti nousi 240 miljoonaan.

ToimitusjohtajaKim Biskopin mukaan KPO:n Prismoista Vaasan myynti oli noin 90, Kokkolan noin 60, Pietarsaaren noin 50 ja Ylivieskan noin 40 miljoonaa. S-marketeissa kolmen suurimman kärki on tasainen Haapaveden, Kalajoen ja Laihian marketien kesken.

– Kalajoen S-Marketin myynti oli 12-13 miljoonaa ja se oli niukasti suurin, talousjohtajaMatti Laukka toteaa.

Kim Biskopin mukaan KPO:n suurimman Prisman kokoluokkaa kuvastaa se, että Vaasan Prisman myynti on samaa luokkaa kuin Koillismaan Osuuskaupan koko myynti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

KPO:n toimialoista liikennekauppa eli polttoneste- ja liikennemyymäläkauppa menestyi Kim Biskopin mukaan yllättävän hyvin.

– Koronasta huolimatta kotimaan liikenne kasvoi ja se näkyi myynnissä. Tietysti myös polttonesteiden hinnan nousu näkyi myynnissä.

Majoitus- ja ravintolatoimialan kehitys oli toimitusjohtajan mukaan vaikea koronarajoitusten vuoksi.

– Siinä tulos kyntää syvällä, mutta saimme puolustusvoiton. Ensimmäinen vuosipuolisko oli koronan vuoksi karu. Kansainvälinen työmatkustus väheni. Myynti kuitenkin koheni edellisestä koronavuodesta ja kesämatkailun merkittävä kasvu toi roiman piristyksen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Majoitus- ja ravintola-alalla myynti laski noin 30 miljoonasta 16 miljoonaan, Biskop sanoo.

Toimitusjohtaja iloitsee päivittäis- sekä käyttötavarakaupan hyvästä kehityksestä.

– Siinä myynti oli vahvaa ja tulos hyvä. Vetureina olivat Prismat ja uudistettu S-market -ketju. Kasvu oli markkinoiden kehitystä nopeampaa.

– Seuraavaksi alamme uudistaa Sale-ketjuamme marketien hyvien kokemusten vuoksi.

– Käyttötavarakaupassa nimenomaan ulkoiklu- ja urheiluvälinekaupan myynti oli vahvaa, toimitusjohtaja kertoo.

Autokaupan myynnissä KPO ylitti ensimmäistä kertaa sadan miljoonan rajan. Myynti oli yhteensä 116,1 miljoonaa. Talousjohtaja Matti Laukka, joka vastaa myös KPO:n autokapasta, sanoo hyvään kehitykseen vaikuttaneen varsinkin käytettyjen autojen erinomaisen myynnin.

– Ennätysmyynnin ohella myös tulos parani selvästi. Uutena palveluna KPO avasi Seinäjoelle huippumodernin rengashotellin, Laukka valottaa.

KPO:lla oli viime vuoden lopussa 126 589 asiakasomistaa eli jäsentä. Luku kasvoi vuoden aikana 3360:lla. Asiakasomistajille maksettiin ostoksistaan bonusta, osuuspääoman korkoa ja ylijäämänpalautusta yhteensä 31,4 miljoonaa. Keskimäärin jokainen jäsen sai siten palautusta 248 euroa.

Henkilökuntaa KPO:lla oli vuodenvaihteessa 1753, joista 80 prosenttia kokoaikaisia. Tällä hetkellä henkilöstön määrä on jo noin 1900 Vaasaan keväällä avattavan uuden Liisanlehdon Prisman myötä.

– Henkilöstön työtyytyväisyys on korkea ja KPO on mitattu yhdeksi Suomen innostavimmista työpaikoista. Henkilöstöä huomioitiin viime vuoden aikana ylimääräisellä kannustepalkkiolla ja hyvinvointirahalla kiitokseksi sinnikkäästä työstä koronanpandemian keskellä, Kim Biskop huomauttaa.

Tulevana kesänä KPO pestaa noin 1200 nuorta kesätyöntekijää. KPO onkin tiettävästi Suomen suurin nuorten työllistäjä.

Osuuskauppa KPO:n investoinnit olivat viime vuonna yhteensä 47,3 miljoonaa. Merkittävin investointi oli Vaasan eteläpuolelle nouseva Liisanlehdon noin 40 000 neliön uusi Prisma, joka avataan keväällä. Rakennuskokonaisuus valmistui joulukuussa.

– Olemme olleet Vaasan markkinassa alisuorittaja jo pitkään. Liisanlehdon uuden Prisman myötä tilanne korjaantuu. Uusi myymälä oheistoimintoineen tulee parantamaan palvelutarjontaamme Vaasan seudulla, Kim Biskop vakuuttaa.

Uuden Prisman myötä KPO:lla on vastaisuudessa Vaasassa kaksi Prismaa.

– Visionamme on olla asiakkaidemme ykkösvalinta kaikilla toimialoillamme, toimitusjohtaja painottaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä