Pyöräilykausi starttaa – Huollathan pyöräsi oikein?
Kevätaurinko on sulattanut tiet, ja talven hiekoitussoratkin alkavat olla puhdistettu pois – on siis aika kaivaa polkupyörä varastosta esiin. Oikein huolletulla pyörällä on paitsi mukavaa, myös turvallista ajella. Pyöräpiste Vaarapuron huoltovastaava Markus Halonen kertookin nyt, miten pyörän keväthuolto kannattaa suorittaa.
Polkupyörää tulisi huoltaa säännöllisesti noin 1000–1500 kilometrin välein tai vähintään kerran vuodessa. Uudelle pyörälle tulisi tehdä ensihuolto jo siinä vaiheessa, kun pyörällä on ajettu noin 600 kilometriä.
– Jos pyörän haluaa pitää hyvässä kunnossa, tulisi sitä huoltaa säännöllisesti. Säännöllisillä tarkastuksilla vältetään usein suuremmat huoltotoimenpiteet ja pidennetään myös pyörän käyttöikää, toteaa Pyöräpiste Vaarapuron huoltovastaava Markus Halonen.
Jos pyörän haluaa pitää hyvässä kunnossa, tulisi sitä huoltaa säännöllisesti.
Talven jälkeen on tärkeää tarkistaa, että kaikki pyörän perustoiminnot toimivat kuten pitääkin. Ensimmäisenä pyörä puhdistetaan pölystä ja liasta, minkä jälkeen tarkistetaan ketjujen rasvaus sekä renkaiden kunto ja rengaspaineet.
– Mahdolliset nastarenkaat vaihdetaan kesärenkaisiin, ja huonot pyöränkumit kannattaa vaihtaa kokonaan uusiin. Huonokuntoiset tai liian tyhjät renkaat voivat rikkoontua herkästi, Halonen toteaa.
Kun pyörä otetaan käyttöön talven varastoinnin jälkeen, tulee myös vaihteiden ja jarrujen toiminta varmistaa. Pyörä kannattaa viedä huoltoliikkeeseen ammattilaisen huollettavaksi, mikäli oma osaaminen ei riitä tehtäviin tarkastuksiin ja korjauksiin.
– Liikkeessä asiakas voi valita haluamansa laajuisen huoltopaketin. Perushuolto kattaa yleisesti pyörän perustoimintojen kuten jarrujen ja vaihteiden tarkistamisen, mutta laajassa täyshuollossa tutkitaan ja korjataan kaikki pyörän laakereita ja ruuveja myöten, Halonen avaa.
Pyörän tarvitsema keväthuolto on pitkälti samanlainen riippumatta pyörän mallista. Maastopyörissä ja sähköpyörissä on kuitenkin tavallista polkupyörää enemmän kuluvia osia, minkä takia niiden huollossakin on tarkistettavia asioita enemmän.
Pyörä olisi hyvä puhdistaa tarpeeksi usein, sillä lika kuluttaa erityisesti pyörän liikkuvia osia. Pyörää ei tulisi pestä painepesurilla, sillä paine voi vahingoittaa pyörää. Pesu kannattaakin tehdä esimerkiksi sienellä tai harjalla, minkä jälkeen pyörä tulisi myös huuhdella ja kuivata huolellisesti.
Pyörää ei tulisi pestä painepesurilla, sillä paine voi vahingoittaa pyörää.
Sähköpyörälle perushuollon voi tehdä kuten tavallisellekin pyörälle. Sähköpyörän moottorin ja akun huoltaminen sekä järjestelmäpäivitysten tekeminen suositellaan kuitenkin jättämään ammattilaiselle.
Sähköpyörän oikeanlaisella säilytyksellä on merkitystä erityisesti akun toimivuuteen ja kestävyyteen.
– Talvella akku tulisi aina säilyttää ja ladata huoneenlämmössä. Vaikka sähköpyörällä ei ajaisikaan talvella, tulisi akkua ladata myös silloin ja huolehtia, ettei se pääse täysin tyhjäksi. Näin varmistetaan, että akku toimii odotetun mukaisesti, kun pyörän ottaa taas keväällä käyttöön, Halonen kertoo.
Jos pyörään on kiinnitettynä lastenistuin tai vedettävä pyöräkärry, tulisi myös niiden turvallisuus varmistaa säännöllisesti.
– Pyöräkärryn renkaiden ja turvavöiden kunto on hyvä tarkistaa, sekä varmistaa kärryn turvallinen kiinnitys pyörään kunnollisella akselilla, Halonen toteaa.
Parhaimmat pyöräilykelit alkavat olla nyt edessäpäin, ja seuraavia vuosia varten Halosella onkin vielä pyöräilijöille vinkki.
– Pyörä kannattaa huollattaa kuntoon hyvissä ajoin jo helmi-maaliskuussa tulevaa kevättä ja kesää ajatellen. Näin onnistuu välttämään kevään mahdolliset huoltoruuhkat, ja pääsee nauttimaan pyöräilystä heti sopivien kelien ilmaannuttua, Halonen vinkkaa.