Miten tekoäly muuttaa hakukoneoptimointia?
Tekoäly on muuttanut tapaamme etsiä tietoa verkossa.
Hakukoneoptimoinnin kannalta muutos tarkoittaa kahta asiaa. Tekoäly avaa paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia, mutta toisaalta ilmassa on myös uusia uhkakuvia.
Seuraavat viisi johtopäätöstä kertovat, millaisia seurauksia tekoäly tuo hakukoneoptimoinnin alalle.
1. Verkkosivuliikenne vähenee, kun ostopolun alku siirtyy tekoälysovelluksiin
Moni vertailee tuotteita ja palveluita yhä useammin tekoälyn avulla.
Generatiivinen tekoäly mahdollistaa vuorovaikutukseen perustuvan keskustelun, mikä helpottaa mahdollisten palveluntarjoajien rajaamista erityisesti ostopolun alussa. Kehityskulku on luonnollinen: on helpompaa esittää suoria kysymyksiä tekoälylle kuin etsiä oikeaa vastausta useiden linkkien takaa.
Verkkosivuliikenne vähenee väistämättä, mutta mitalilla on myös kääntöpuolensa. Sivustolle saapuva kävijä on lähempänä ostopäätöstä, kun tekoälyn kanssa käydyn keskustelun seurauksena osa palveluntarjoajista on karsiutunut. Jäljelle jäävä liikenne on toisin sanoen laadukkaampaa.
Hakukoneoptimoinnissa ja sisällöntuotannossa tulee jatkossa keskittyä erityisesti kahteen asiaan:
- Varmista näkyvyytesi hakukoneissa ja tekoälyvastauksissa tuottamalla laadukasta sisältöä, joka vahvistaa brändisi tunnettuutta ja lisää luotettavuutta.
- Vakuuta sivustokävijät tuotteesi tai palvelusi laadusta referenssien, asiakasarvosteluiden ja muiden luotettavuutta lisäävien keinojen avulla.
2. Sisällöntuotanto skaalautuu
Sisällöntuotanto on aiemmin ollut aikaa vievä tehtävä. Jokainen uusi artikkeli, tuotekuvaus tai opas tarkoitti paljon suunnittelua ja kirjoitusta.
Generatiivinen tekoäly muutti tilanteen täydellisesti. Sen avulla raakatekstiä on mahdollista tuottaa todella nopeasti, mikä säästää aikaa erityisesti silloin, kun tekstiä tarvitaan paljon. Sisällöntuottajan tehtäväksi jää rakenteen suunnittelu, editointi ja kielen hiominen, jotta teksti ei kuulosta tekoälyn tuottamalta bulkilta.
Muutos on valtava edistysaskel esimerkiksi verkkokaupoille, joiden on luotava yksilöllinen kuvaus jokaiselle tuotteelle. Tekoäly voi nopeasti luoda perustekstit, jotka sisällöntuottaja viimeistelee brändin mukaisiksi ja helppolukuisiksi.
Erityisiin hyötyjiin kuuluvat myös ohjelmallista hakukoneoptimointia käyttävät yritykset. Ohjelmallinen SEO tarkoittaa laajan mittakaavan hakukoneoptimointia automaation avulla. Käytännössä tekoäly voi kertaheitolla luoda jopa tuhansia sivuja uutta sisältöä – esimerkiksi tietokanta-, tuote- tai lokaatiosivuja – hakukoneoptimoiduilla rakenteilla. Se voi myös analysoida SEO-strategioiden toimivuutta ja muokata niitä reaaliaikaisesti.
Lisäksi tekoäly helpottaa sisältöjen uusiokäyttöä. Samasta pohjatekstistä voi tuottaa räätälöityjä versioita esimerkiksi kansainvälisille markkinoille tai eri asiakassegmenteille.
3. Sisältöjen luotettavuus ja laatu ovat niukkuushyödykkeitä
Sisällöntuotannon automatisoitumisen seurauksena uusista sisällöistä on nykyisin suorastaan runsaudenpulaa. Laadun ja luotettavuuden suhteen tilanne on kuitenkin päinvastainen.
Kun uudet blogit, kuvat ja videot valmistuvat nykyisin silmänräpäyksessä, Googlen on yhä vaikeampaa arvioida sisältöjen luotettavuutta. Massatuotanto johtaa nimittäin helposti heikkoon laatuun ja jopa väärän tiedon leviämiseen.
Tämän myötä Googlen E-E-A-T-periaate (Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness) käy yhä tärkeämmäksi: sen tarkoitus on varmistaa, että hakutulokset ovat luotettavia. Sisältöjen laadun ja luotettavuuden osoittamiseksi sisällöntuotannossa täytyy panostaa esimerkiksi
- asiantuntijuuden rakentamiseen
- asiantuntijaprofiilien näkyvyyteen
- lähteiden vahvistamiseen
- käyttäjäarvostelujen hyödyntämiseen.
Google pyrkii poistamaan haitalliset sisällöt hakutuloksistaan päivittämällä algoritmiään jatkuvasti sekä toteuttamalla muutaman kerran vuodessa isompia päivityksiä (ns. spam update ). Näin hakutulokset pysyvät mahdollisimman turvallisina, ja samalla laadukkaan sisällön merkitys kasvaa.
4. Hakutulokset ja -kokemus ovat personoituja
Tekoäly tarjoaa personoituja vastauksia, jotka vastaavat mahdollisimman hyvin käyttäjän yksilöllisiä tarpeita.
Kehityskulku ei koske pelkästään ChatGPT:tä, Claudea ja muita tekoälysovelluksia vaan myös Googlea. Sen AI Mode -ominaisuus mahdollistaa keskusteluun perustuvan haun generatiivisen tekoälyn avulla, jolloin käyttäjä voi esittää jatkokysymyksiä tai tarkennuksia alkuperäisen kehotteensa jälkeen. Näin hakutulosten lisäksi myös koko hakukokemus on räätälöity käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin.
5. Uniikki sisältö erottaa jyvät akanoista
Tekoälyllä tuotetun sisällön suurin haaste on persoonattomuus ja inhimillisyyden puute. Geneerinen sisältö on kaikkien saatavilla, joten sen avulla on vaikea luoda lisäarvoa asiakkaille.
Nykyisessä toimintaympäristössä yrityksen omat tutkimukset, alkuperäiseen dataan perustuvat analyysit ja aidot asiakastarinat nousevat arvoon arvaamattomaan. Ne ovat uniikkia sisältöä, jollaista tekoäly – tai kilpailijat – eivät voi tuottaa.
Yrityksen omaan dataan perustuvalla sisällöllä on myös se hyvä puoli, että se on helpommin sovitettavissa brändin oman äänen mukaiseksi.
Tekoäly on ennen kaikkea mahdollisuus
Wuohi Digital on kokonaisvaltainen digitoimisto, jossa tekoäly nähdään ensijaisesti mahdollisuutena – niin hakukoneoptimoinnissa kuin laajemmin digimarkkinoinnin kentällä.
Meille tekoäly on yksi markkinoinnin työkaluista, joiden avulla pureudumme yrityksesi pullonkauloihin sekä kasvatamme myyntiä ja rakennamme kestävää kasvua. Meitä kiinnostaa, mikä tuo tulosta, mikä ei ja miten se voidaan mitata. Varaa nyt maksuton auditointi tai ota yhteyttä!