Paikallisuutiset

Ylivieskalainen Mauno Lindqvist aloittaa ajokauden vappuna – Pidemmät reissut ja kokoontumiset ovat tänä vuonna vaakalaudalla

Moottoripyöräilijät käynnistävät ajokauden yleensä vapulta tai jo vähän aikaisemmin, jos vain kelit sen sallivat.

Yksittäisiä moottoripyöräilijöitä on näkynyt jo liikenteessä, mutta esimerkiksi ylivieskalainenMauno Lindqvist odottaa, että elohopeapylväs nousee lähelle kymmentä astetta ennen kuin hyppää 1300-kuutioisen Hondansa selkään.

– Usein olen aloittanut ajokauden jo huhtikuun puolivälissä, mutta kelit ovat tänä vuonna olleet kylmät. Puuhommia on myös ollut tehtävänä, joten aloitus on viivästynyt, hän kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pienet, mutkaiset tiet ovat Mauno Lindqvistin mielestä mukavampia ajaa kuin isot suorat tiet.
Pienet, mutkaiset tiet ovat Mauno Lindqvistin mielestä mukavampia ajaa kuin isot suorat tiet. Kuva: Anne Mattila

Ajokausi käynnistyy muutenkin erilaisissa tunnelmissa kuin yleensä. Tänä vuonna Ylivieskan Moottorikerho ei järjestä perinteistä kokoontumista vappuna linja-autoasemalle, josta moottoripyöräilijät lähtisivät letkana ajelemaan Kalajokivartta Alavieskan kautta Kalajoen Hiekkasärkille laajan alueen motoristien yhteiseen kokoontumiseen.

Koronatilanteen vuoksi kaikki isommat kokoontumiset on peruttu: Ei ajeta porukalla vappuna Särkille, ei järjestetä ajokauden avajaisia Maasydänjärvellä, ei motoristikirkkoa Linnakalliolla, eikä Kirjavan kierrosta Haapavedellä. Ainoatakaan tapahtumaa ei ole voitu varmistaa tälle suvelle.

– Mutta moottoripyöräilyä voi harrastaa vaikka yksin, kun vetää ajokamppeet päälle ja kypärän päähänsä ja lähtee ajelemaan, Mauno Lindqvist sanoo ja nauttii jo pelkästä ajatuksesta:

– Joku mutkainen tie, että saa kallistella. Suora tie on tylsä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mauno Lindqvist ja projektipyörä Suzuki.
Mauno Lindqvist ja projektipyörä Suzuki. Kuva: Anne Mattila

Näyttävän yhteisen motoristien vappuajelun tarkoitus on ollut kiinnittää autoilijoiden huomio siihen, että moottoripyörät ovat palanneet liikenteeseen. Tänä vuonna ei ajella yhdessä aikaisempien vuosien mittakaavassa, mutta yksittäiset motoristit ja pienet porukat starttaavat silti vappuna tien päälle.

– Itselläkin on tarkoitus käydä jonkunlaisella vappuajelulla, jotta pääsee kokeilemaan pyörää ja vehkeitä. Mahdollisesti pyörähdämme puolisoni Kati Nisulan kanssa Särkillä tai ainakin sillä suunnalla, Lindqvist suunnittelee.

Moottoripyörä on valmiina tien päälle.

– Tein huollot jo viime syksynä. Vaihdoin tiivisteet, öljyt ja jarrupalat. Nyt pitää käydä vain tarkistamassa rengaspaineet, kun lähden liikkeelle. Kotitiellä olen käynyt kokeilemassa, Lindqvist kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Autotallissa on Euroopan kartta, josta pariskunta voi etsiä seuraavaa matkakohdetta. Adrianmeren itärannikko on Kati Nisulan mielestä upea kohde.
Autotallissa on Euroopan kartta, josta pariskunta voi etsiä seuraavaa matkakohdetta. Adrianmeren itärannikko on Kati Nisulan mielestä upea kohde. Kuva: Anne Mattila

Koronan vuoksi Mauno Lindqvistin ja Kati Nisulan perinteinen moottoripyöräreissu Keski-Eurooppaan on myös vaarassa.

– Toivottavasti rajat aukeavat, että pääsisi elokuussa Viroon Jõgeva-treffeille ja sieltä edelleen Adrianmeren rannikolle, Mauno Lindqvist kertoo.

Pariskunta on suunnannut jo useampana vuotena Viron kokoontumisesta Baltian läpi muun muassa Unkariin, Kroatiaan, Ukrainaan, Bosniaan, Puolaan, Tsekkeihin ja Slovakiaan noin kuukauden reissulle kaikkinensa.

– Tapaamiset ovat todella mukavia tapahtumia. Sinne tulee väkeä ympäri Eurooppaa, näkee tuttuja ja voi ottaa rennosti. Voi olla, että joidenkin kanssa nähdään vain kerran vuodessa tietyissä tapaamisissa, hän kertoo.

Lindqvist käy myös vanhempien japanilaismerkkisten moottoripyörien kokoontumisajoissa kerran kesässä. Hänellä ovat uudemman matkapyörän lisäksi pari 80-luvun retro-Hondaa ja projektivaiheessa oleva Suzuki. Lisäksi pariskunta harrastaa autoja. Pihassa seisoo käyttö-Bemarin lisäksi harrasteautot Toyota Celica ja Opel Manta.

Mauno Lindqvistillä on useampia moottoripyöriä. Kuvan pyörä on kunnostettavana oleva Suzuki.
Mauno Lindqvistillä on useampia moottoripyöriä. Kuvan pyörä on kunnostettavana oleva Suzuki. Kuva: Anne Mattila

Mauno Lindqvist on harrastanut moottoripyöräilyä "piikkikortista" lähtien. 16-vuotiaana hän hankki kevytmoottoripyörän ja siihen oikeuttavan ajoluvan. Autokortin saaminen keskeytti hetkeksi moottoripyöräilyn, mutta armeijan jälkeen Lindqvist palasi kaksisarvisten päälle.

– Kaikki lähti varmaan siitä, että 16-vuotiaana piti saada joku laillinen ajopeli alle ja se oli sitten kevari. Moottoripyörät ovat kyllä kiinnostaneet minua aina, hän kertoo.

Lindqvist nauttii moottoripyöräilyn tuomasta vapauden tunteesta, mutta myös sosiaalisuudesta, joka harrastukseen liittyy.

– Enimmäkseenhän se on sellaista hupiajelua. Joskus voidaan käydä jossain kylässä tai mökillä mutkien kautta, mutta lyhyemmät ajot ovat vähentyneet. Ei sitä viitsi kylille moottoripyörällä lähteä, hän pohtii.

Mauno Lindqvistillä on takanaan jo noin 350000 kilometriä moottoripyöräilyä Suomen lisäksi ulkomailla.
Mauno Lindqvistillä on takanaan jo noin 350000 kilometriä moottoripyöräilyä Suomen lisäksi ulkomailla. Kuva: Anne Mattila
Vappuna baanalle.
Vappuna baanalle. Kuva: Anne Mattila

Mauno Lindqvist

Ylivieskan Moottorikerhon varapuheenjohtaja ja maantiejaoston vastaava.

Aloittanut moottoripyöräilyn 16-vuotiaana heti, kun sai kevytmoottoripyöräkortin ja -moottoripyörän.

Ajanut vuosien saatossa noin 350 000 kilometriä moottoripyörällä.

Ajopyöränä on tällä hetkellä Honda ST 1300, vm. 2008.

Muut pyörät: edellinen käyttöpyörä Honda VF 750 S, vm. 1982 ja toinen samanlainen, joilla ajetaan muutama reissu kesän aikana, sekä projektipyöränä Suzuki GS 1000 S, vm. 1980.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä