Paikallisuutiset

Kalajokilaakson valmiiksi vähäinen joukkoliikenne on uhattuna - Kaksi viikkoa koulukyytejä ei linja-autoyhtiöiden taloutta ratkaise

Lähiopetukseen Jokirannalle koronasulun jälkeen palaavia oppilaita tuomassa Oulaisten liikenteen Tomi Myllylä. Oppilaita saapui myös taksein, vanhempien tuomana ja omilla kyydeillä.
Lähiopetukseen Jokirannalle koronasulun jälkeen palaavia oppilaita tuomassa Oulaisten liikenteen Tomi Myllylä. Oppilaita saapui myös taksein, vanhempien tuomana ja omilla kyydeillä. Kuva: Hannu Verronen

Kouluun paluun kuljetukset vaativat linja-autoyhtiöiltä työlään kuntakohtaisen räätälöinnin. Koulukuljetusten aloittaminen torstaina 14. toukokuuta oli linja-autoyhtiölle lähinnä vain hyvää harjoitusta elokuuhun, jolloin mahdollisesti palataan normaaliin liikennöintiin. Kevään lyhyen ajanjakson ajot eivät kohenna koronasta kovan iskun saaneiden linja-autoyhtiöiden taloutta.

Oulaisten liikenteen ja sen tytäryhtiön J.E.Klemetti Oy:n toimitusjohtajaHenri Hihnala kertoo, että jos pelkästään kannattavuutta olisi katsottu, tämän kevään kahden viikon koulujakson ajot olisi voitu jättää ajamatta.

Kalajokilaakson alueen linja-autojen reittiliikenne on pääosin niin sanottuja hybridivuoroja, jolloin tulot saadaan toisen asteen opiskelijoista, työmatkalaista sekä perusopetuksen koululaisista. Työmatkalaisia on vähän.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Nyt kun ajetaan vain perusopetuksen koululaisia, toimintaa ei saatane kokonaisuutena ottaen kannattavaksi, Henri Hihnala arvioi.

Ammattiopistolaisten ajaminen on keskeinen osa linja-autoliikenteen kannattavuutta ja sitä ei nyt ole, kun ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä Jedu on jatkamassa loppukevään etäopetuksessa.

– Linja-autoyhtiöiden kannattavuuden kannalta olennaista olisi, että kuljetukset voisivat alkaa Kalajokilaaksossa elokuussa hybridimallin yhdistelmäkuljetuksina. Syksy ratkaisee, miten alalla täällä käy.

Linja-autoyhtiöt menettivät maaliskuussa ensiksi tilausliikenteensä ja sitten menivät loputkin ajot. Koululaisliikenteestä riippuvaisia reittejä olisi koronasulun aikana jouduttu ajamaan tappioksi. ELY-keskus hyväksyi sen, ettei niin tarvinnut Kalajokilaaksossa tehdä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Koululaiskuljetusten käynnistämiseksi jouduttiin nyt räätälöimään kuntakohtaiset ajovuorot. Ne toteutetaan tilausajona, kun muuta ajoa ei ole. Henri Hihnalan yhtiöille järjestely tarkoitti sitä, että kaikkiaan 12 kunnan alueelle jouduttiin luomaan omat kuntakohtaiset koululaisliikenteen ajovuorot.

– Koulukuljetusten järjestäminen nyt kahta viikkoa varten on vaatinut osaltaan niin paljon työtä, että sekin syö tämän lyhyen kuljetusjakson kannattavuutta. Meillä oli neljä ihmistä töissä viime viikosta, jotta pystyimme järjestämään kuljetukset yhteistyössä kuntien väen kanssa.

Koulukyytien räätälöinti poikkeusoloissa ei lisännyt merkittävästi perusopetukselle ajettavia vuoroja. Yksittäisissä kunnissa tuli opetustuntien jakamisesta vähinsä lisäajoja. Niiden vaikutus kokonaisuuteen on kuitenkin marginaalista.

Sellaista ei ole nyt Hihnalan tietojen mukaan tapahtunut, että taksikuljetuksia olisi siirtynyt linja-autoille.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Suomessa joissakin kunnissa maksetaan nyt avustuksia huoltajille, jotta nämä kuljettavat lapsensa itse kouluun. Mehän pystymme järjestämään kuljetukset turvallisesti. Muuhun vihjaaminen tuntuu meistä ikävältä mustamaalaukselta, kun koko linja-autoliikenne on elämässä täällä kriittisiä aikoja, Hihnala huomauttaa.

Kuljettajien löytäminen kuljetusvuoroihin on vaatinut omat järjestelynsä. Henri Hihnala kertoo, että yhtiöiden henkilökunnasta 90 prosenttia on ollut lomautettuna koronasulun takia. Yhtiöillä on 50 vakituista kuljettajaa ja 25 keikkakuskia, joten jokaiselle 40 koululaisvuorolle löytyi kuljettajansa. Nyt poikkeusoloissa myös sopivan ajokortin ja osaamisen omaa toimistohenkilökuntaa lähti ajamaan koululaisajoja. Toimitusjohtaja Hihnalakin lähti ajamaan nyt linja-autoa, vaikkei hän sitä normaalisti tee.

– Kaikki kuljettajamme eivät olleet käytettävissä. Meidän piti ottaa huomioon se, että kaikki eivät voi koronan vuoksi ajaa kuljetuksia. Meillä on riskiryhmäläisiä niin kuin kaikilla muillakin työpaikoilla ja heillä on ymmärrettävät syyt olla lähtemättä töihin. Itselleni kuljettajaksi lähteminen ei tuottanut ongelmia, kun on pätevyys ja olen perusterve ihminen, hän toteaa.

Linja-autoissa noudatetaan nyt tehostettua hygieniaa ja siivousta. Kaikille matkustajille on tarjolla käsidesiä, kun nousevat ja poistuvat autosta.

– Autojen pitäminen puhtaana kuuluu kuljettajien työhön. Kosketuspinnat pyyhitään huolellisesti.

Päivärinnan koulun hygienia-ohjeita

Kouluun ei saa tulla sairaana eikä flunssaisena

Oikein toteutettu yskimis- ja käsihygienia estää tartuntoja, yskitään nenäliinaan tai hihaan.

Muistetaan hyvä käsihygienia, käsien pesu saippualla 20 sekunnin ajan

Sekä aikuiset että lapset pesevät kätensä aina tullessaan kouluun sekä ennen kotiinlähtöä

Lisäksi kädet pestään ennen ruokailua, aina ulkoa sisälle tullessa sekä aina aivastamisen tai yskimisen jälkeen.

Yhteistyössä olevia välineitä vältetään ja kotoa ei saa toistaiseksi tuoda leluja luokkaan

Ote rehtori Ulla Hautamäen Wilma-viestistä

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä