Paikallisuutiset

Ylivieskan keskustan liikennevaloja moitittu hitaiksi – Poliisi kerää tietoa alueen päin punaista menemisen yleisyydestä: Valvontaisku mahdollinen

Hannu Verronen

Ylivieska

Ylivieskan keskustan uudehkoissa liikennevaloissa ajavista autoilijoista osa on sitä mieltä, että valot toimivat hitaasti. Siitä he ovat vakuuttuneita, että ne toimivat vilkkaan päiväliikenteen aikana hitaammin kuin mitä iltasella tai öisin. Asiaa voi pitää alueella autoilevien yleisenä puheenaiheena. Ydinkeskustan liikennevaloja pidetään hitaampana kuin Savarin valoja.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Paljon tien päällä ajava ja paljon autoilijoita kohtaava ylivieskalainen taksiautoilijaJuha Viitanen on kuullut väitteen ja on taipuvainen pitämään sitä oikeana. Hiljaisena aikana valot ovat hänen mukaansa ainakin suopeita tulijoille.

–  Minulle henkilökohtaisesti ei ole tullut aika pitkäksi Ylivieskan ydinkeskustan valoissa. En koe elämässä sellaista kiirettä, että liikennevalojen vaihtumisen odottelu minua haittaisi.

Juha Viitanen haluaa korostaa, että liikennevalot ovat olleet joka tapauksessa myönteinen asia Ylivieskan ydinkeskustan liikenneturvallisuudelle.

– Aiemmin kun oltiin tasa-arvoisessa risteyksessä ja autot tulivat yhtä aikaa joka suunnasta, jouduttiin porukalla arpomaan kuka lähtee ensimmäisenä. Nyt autoilijoiden ei tarvitse arpoa, vaan valot antavat järjestyksen. Se on myönteinen asia, hän kuvailee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Liikennevalot eivät saa Viitasta vähentämään Ylivieskan keskustan läpiajamista. Hän ei näe hyvää syytä, että autoilijat lähtisivät reittejä muuttamaan liikennevalojen takia.

Kokemus keskustan liikennevalojen hitaudesta on ehkä osaltaan Viitasen mukaan kuitenkin aiheuttamassa liikennerikkomuksia. Keskustan liikennevaloissa pääsee hänen mukaansa todistamaan usein sitä, että autoilija ajaa päin punaista tai kevyt liikenne kulkee päin punaista.

– Kevyen liikenteen kulkeminen päin punaista on keskustassa yleisempää kuin mitä autoilijoiden ajaminen päin punaista. Etenkin koululaisten liikennekäyttäytymisessä on kohentamisen varaa, Juha Viitanen arvioi.

Samaa mieltä Ylivieskan valoristeyksien liikennerikkomuksien yleisyydestä on ylivieskalainen liikenneopettajaTapio Savikko.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Keskustan lisäksi kuljetaan päin punaista myös Savarissa. Sitä en osaa sanoa, kummassa niin tehdään enemmän. Ylivieskan liikennekulttuuri on rapistunut, Savikko kertoo.

– Isompien kaupunkien huonot liikennetavat ovat lisääntyneet Ylivieskassa, Viitanen huomauttaa.

Ylivieskalaisten liikenteen asiantuntijoiden havainnot voi vahvistaa kuka tahansa maallikkokin. Kun toimittaja otti kuvia tätä varten Ylivieskan ydinkeskustan rauhallisessa aamupäivän liikenteessä, joka 20:s autoilija näytti ajavan päin punaista, ja joka 10:s kevyen liikenteen käyttäjä kulki päin punaista.

– Sehän aiheuttaa vaaratilanteita, kun kuljetaan päin punaista. Vaaratilanteet ovat Ylivieskan liikennevaloissa aika yleisiä, Viitanen ja Savikko toteavat.

Poliisin Jokilaaksojen valvonta- ja hälytysyksikön johtaja, ylikomisarioVeijo Alavaikko arvelee, ettei Ylivieskan liikennevaloissa ole ehkä vielä opittu kulkemaan.

– Keräämme tietoa Ylivieskan tilanteesta eri lähteistä. Tarvittaessa puutumme resurssiemme puitteissa näkyvällä tai näkymättömällä valvonnalla.

.

Kuntatekniikan päällikköKaroliina Mustonen kertoo, että Ylivieskan keskustan liikennevalot toimivat samalla toimintaperiaatteella kuin mitä esimeikiksi Savarin liikennevalot. Ne haistelevat liikennettä ja toimivat sen mukaan. Ylivieskan keskustan liikennevaloissa ei ole havaittu mitään toimintahäiriötä.

Ylivieskan liikennevalojen ylläpitourakoitsija tarkisti tätä juttua varten kaupungille kameroista, eikä hitautta keskustan valojen toiminnassa havaittu.

– Liikennevalot toimivat kuten pitääkin. Se on selvä, että jos risteykseen tulee monelta suunnalta autoja, se tulee pidentämään omalle kohdalle tulevan vihreän odottelua. Kun liikennettä on vähän, risteyksen ylitys keskustan liikennevaloissa nopeutuu.

Karoliina Mustosen mukaan kaupunki ei tule käyttämään alueella hiljaisena aikana vilkkuvia keltaisia valoja. Ei ole syytä palata tasa-arvoisten risteysten aikaan.

– On valitettavaa, etteivät kaikki noudata liikennevaloissa liikennesääntöjä. Se on valistusta vaativa asia, hän huomauttaa.

Liikennevalo-ohjaus

Ohjaa liikennettä väreillä punainen, keltainen ja vihreä. Päätavoitteina ovat liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen.

Käytetään tavallisesti risteyksissä, ja usein muuallakin mahdollistamaan jalankulkijoille turvallinen tien ylitys.

Käytetään teillä, joiden suurin sallittu nopeus on 70 kilometriä tunnissa tai pienempi.

On liikenteen hallinnan apuväline, koska voidaan vaikuttaa liikennemääriin ja tiellä liikkujien reitinvalintaan.

Vähentää onnettomuusriskiä 30 prosenttia.

Parantaa liikenteen tasapuolisuutta: helpottaa vilkkaalle pääväylälle sivusuunnalta liittymistä, ja väylän suojatien ylittämistä.

Lähde: Wikipedia

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä