Paikallisuutiset

Kalajoen Kärkiskylällä syntyi uusi paikallinen lagerolut, joka tehdään omilla pelloilla kasvaneesta mallasohrasta – Yrittäjät Sakari Heikkilä ja Simo Sylman: "Luulimme, että ensimmäinen erä riittää kuukauden, mutta se riitti vain viisi tuntia"

Kalajoki

Kärkisen Kuohuvan lagerolut Pyykkiranta on saanut mieleen jäävän nimensä oluen valmistukseen käytetyn mallasohran kasvupaikan mukaan.

Oikeastaan koko ajatus oluen valmistamisesta on syntynyt samassa paikassa Kalajoen Kärkisen kylän läpi virtaavan Siiponjoen varrella. Juuri siinä rannassa, missä nyt onSakari Heikkilän uuden omakotitalon pihamaa ja sen rantasauna, aivan Kärkiskosken kuohujen alapuolella, on ennen ollut kylän vanha pyykkiranta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Vietettiin tässä kerran kesäiltaa ja saunottiin Simon kanssa ulkosaunassa ja kateltiin kosken kuohuja. Silloin mietittiin, että voisihan sitä ohraa kasvattaa ja tehdä olutta. Ajatus jäi muhimaan, ja kun satuin tapaamaan paikallisia siemenmyyjiä, kysäisin että olisko täällä mahdollista kasvattaa mallasohraa, kertoo Sakari Heikkilä.

Sakari Heikkilä (oik.) ja Simo Sylman ovat perustaneet oman paikallisen olutbrändin Kärkisen Kuohuva.
Sakari Heikkilä (oik.) ja Simo Sylman ovat perustaneet oman paikallisen olutbrändin Kärkisen Kuohuva. Kuva: Merja Nevalainen

Heikkilä kylvi ohran juuri sille peltosaralle jokivarteen, joka näkyy kodin ikkunoista, ja joka on aiemmin päättynyt kylän pyykkirantaan. Hän kokeili yhden säkin ja kuuman kesän sato onnistui hyvin. Ensi kesänä on kylvettävä useampaan paikkaan, sillä yhden saran sato ei enää riitä.

Heikkilän ja hänen kaverinsa ja yhtiökumppaninsaSimo Sylmanin aloittama paikallisen oluen ammattimainen valmistaminen on nimittäin saanut todella hyvän alun ja jo ensimmäiset valmistetut erät vietiin viime kesänä käsistä.

Sylmanilla oli kiinnostusta ja pientä kokemusta käsityöoluista, ja he perustivat yhtiön Kiisselimiehet Oy, jonka oma brändi eli tuotemerkki on Kärkisen Kuohuva. Ensimmäinen valmistettava olut on vaalea lager nimeltään Pyykkiranta, jota paikalliset kaupat ja ravintolat myivät viime kesänä heti sitä mukaa, kun miehet saivat uutta erää kuljetettua asiakkaille.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tämä perustuu täysin paikalliseen raaka-aineeseen, joka tulee tuosta omalta pellolta, ja erottuu senkin vuoksi. Tämän lähempää ei Kalajoelle olutta saa, Sylman toteaa.

Kärkisen Kuohuvan valmistus tapahtuu ammattimaisesti, jotta tuote saadaan tasalaatuiseksi ja maut kohdilleen. Ohra on mallastettu Pehkolan Mallastamolla Ruukissa, joka voi valmistaa myös pieniä erikoiseriä ammattitaidolla. Olut on pantu ja valmistettu kokkolalaisessa pienpanimossa Kahakka Breweri, joka myös panostaa laatuun ja erikoisoluiden valmistukseen.

– Käytämme lähialueen palveluja, ja olemme löytäneet muutaman kokeilun jälkeen hyvät alaan erikoistuneet pientoimijat. Näin oluesta saadaan todella hyvää. Meillä ovat hyvät yhteistyökumppanit ja yhteisymmärrys siitä mitä ollaan tekemässä, Sylman kiittelee.

Miehet olivat tehneet ensin itse muutaman pienen koe-erän eri oluttyypeillä. Panimolla Heikkilä ja Sylman olivat mukana kehittämässä oluen reseptin, ja tekemässä ensimmäistä erää. He ovat itse päättäneet oluen raaka-aineet ja maun. Se tehdään panimolla Kärkisen Kuohuva -brändin omistaman reseptin mukaan. Pyykkiranta on lager eli pohjahiivaolut, joka on maailmalla ja Suomessa suosituin oluttyyppi miellyttävän maun vuoksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Haluamme nimenomaan tehdä lageria, ja haluamme, että mallasohran maku pitää oluessa olla. Meidän oluesta asiaa tuntevat sanovat, että se maistuu läpi. Tämän pitää maistua paikalliselle, ei tuontioluelle, Sylman sanoo.

Kärkisen Kuohuva on saanut nimensä Simo Heikkilän kodin pihasaunan vieressä laskevasta Siiponjoen Kärkiskoskesta. Samaista koskea saunan lauteilta katsellessa syntyi miesten mielissä ensimmäinen ajatus oman oluen valmistamisesta.
Kärkisen Kuohuva on saanut nimensä Simo Heikkilän kodin pihasaunan vieressä laskevasta Siiponjoen Kärkiskoskesta. Samaista koskea saunan lauteilta katsellessa syntyi miesten mielissä ensimmäinen ajatus oman oluen valmistamisesta. Kuva: Merja Nevalainen

Ensimmäinen erä olutta valmistui viime kesänä, ja miehet pääsivät sitä juhannustorstaina jakamaan jälleenmyyjille Kalajoella. Kylillä, puskaradiossa ja sosiaalisessa mediassa oli jo odotettu. Heikkilä naurahtaa, että ensimmäiset ohrat olivat vielä puimatta pellossa, kun ihmiset jo kyselivät, että joko sitä saa.

– Kesä oli aivan hullua toimintaa ja löi meidät aivan ällikällä. Luulimme, että ensimmäinen erä riittää kuukauden, mutta se riitti viisi tuntia. Yksi kauppias soitti aamulla pian yhdeksän jälkeen, että täällä on pitkä jono, ja kaikilla on teidän tuotteita, Sylman kertoo.

Iso takaisku oli, kun heti toinen valmistuserä meni panimolla pienen mittarivian vuoksi pilalle. Oli kuumin hetki kesässä, lomakausi ja terassit täynnä väkeä, jotka olivat juuri päässet Kärkisen Kuohuvan makuun, ja asiakkaille ei ollut tuotetta toimitettavaksi.

Loppukesästä tilanne korjaantui, ja olutta on koko syksyn ollut saatavissa monessa paikallisessa kaupassa ja ravintolassa, ja menekki on ollut tasaisen hyvää. Nyt sitä miesten mukaan riittää, ja ensi kesään on jo alettu varautua ja eriä tullaan valmistamaan varastoon.

Pyykkiranta -olutta on tähän mennessä pullotettu seitsemän tuhannen litran erää, ja siitä on saatu 15 000 pulloa sekä hanaoluttynnyreitä noin 70.

Pääsääntöisesti Sylman ja Heikkilä ovat hankkineet ja saaneet tuotteelle jälleenmyyjiä Kalajoelta, myös Alavieskassa ja Ylivieskassa sitä on saatavissa ravintoloissa, kauimpana kaupassa Oulussa. Markkinointiin ei ole tarvinnut oman ajan lisäksi käyttää vielä lainkaan resursseja, mutta sosiaalisessa mediassa he ovat tavoittaneet näkyvyyttä hyvän maun huumorilla ja mainonnalla.

– Toiveemme on, että paikallisissa ruokaravintoloissa voisi olla tarjolla paikallista olutta, ja että sitä esiteltäisiin asiakkaille, muualta tulevillekin, esimerkiksi lähiruoan kanssa nautittavaksi. Paikallisuushan on ravintoloidenkin etu, sanoo Sylman.

Molemmilla miehillä ovat omat työnsä. Oluen tuottaminen on sivutyötä ja enemmän harrastuspuolella.

Sakari Heikkilä jatkaa Kärkisissä kotitilansa viljelyä. Lisäksi hänellä sikalayritys.

Simo Sylmanin toivat elämä ja työ Helsingistä Kalajoelle muutamia vuosia sitten. Hän työskentelee kahvialan edustajana Pohjois-Suomessa ja kesäaikaan myös matkailupuolella.

Heikkilän ja Sylmanin yhteisen yrityksen Kiisselimiehet Oy:n tulevaisuuden tavoite on moninkertaistaa Kärkisen Kuohuva -oluiden myyntiä. Nyt, kun tuotetta on varastossa, he voivat käydä tarjoamassa sitä lopuillekin paikallisille ravintoloille ja kaupoille.

Suunnitelmissa on laajentaa tuoteperhettä ja aloittaa Pyykkirannan lisäksi myös tumman oluen valmistaminen. Koe-erää on jo mietitty. Heikkilän on tarkoitus minimoida riskiä ja kasvattaa ohrat eri peltolohkoilla, joiden mukaan oluet voisivat saada myös nimensä.

– Viime kesän sadon itävyyden pakkanen ehti pilata. Näillä leveysasteilla mallasohran kasvattaminen on enemmän tuurin kauppaa, Heikkilä toteaa.

Toisaalta Kiisselimiehet Oy on rekisteröity alkoholijuomien tukkuliikkeeksi, joten heillä on pelivaraa laajentaa toimintaa ja tarvittaessa valmistuttaa olutta myös muualta hankitusta viljasta.

Yhtiön strategia on kuitenkin panostaa paikallisuuteen ja lähialueeseen sekä pitää kiinni omasta raaka-aineesta.

Kärkisen Kuohuva on pieni olutbrändi, jonka tuotanto on riippuvainen vielä eri vuosien ohrasadosta. Yrityksellä on tavoitteena turvata ensin Kalajoen ja lähialueen myynti, eikä vielä laajentaa markkina-aluetta.

– Joskus myöhemmin voidaan mennä sitten suoraan isoon kaupunkiin, mutta ensin laitetaan koti kuntoon niin, että tuotetta riittää kaikille paikallisille, jotka haluavat ottaa oluen valikoimiinsa, Sylman sanoo.

Kärkisen Kuohuva on käsityöolut ja erikoisolut. Oluentuntijat ovat sanoneet miehille, että se on myös onnistunutta. Kysyntää on, ja miesten mukaan jälleenmyyjille saa tehdä viikoittain toimituksia.

– Vastaanotto on ollut aivan mahtava. Makuasioitahan nämä ovat, mutta kyllä tästä on tullut tosi hyvää palautetta, Heikkilä kertoo.

Sakari Heikkilän veljen vaimon suunnittelemaan etikettiin on taiteiltu yritysidean synnyinsijat, kylän vanhaan pyykkirantaan rakennetun Heikkilän saunan nurkkahirret.
Sakari Heikkilän veljen vaimon suunnittelemaan etikettiin on taiteiltu yritysidean synnyinsijat, kylän vanhaan pyykkirantaan rakennetun Heikkilän saunan nurkkahirret. Kuva: Merja Nevalainen
Kommentoi Ilmoita asiavirheestä