torstai 28.5.2020 | 17:27
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Sievi Shop laajentaa Utua-naistenvaatteisiin – Perinteikäs sieviläisyritys täyttää marraskuussa 40 vuotta

Hannu Verronen
Ke 9.10.2019 klo 06:00

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Sieviläisten Vähäsalon sisarusten, Terhin, Kimmon ja Piian perheyritys alkaa lokakuun aikana myydä valikoiduissa Sievi Shop-myymälöissä Utua-naistenvaatteita. Ne ovat Piia Vähäsalon suunnittelemia, täydentävät häneltä myymälöissä jo olevaa Utua-sarjaa. Uutuudet ovat tunikoita, mekkoja, housuja ja t-paitoja trikoosta sekä neuleita merinovillasta. Aiemmat Utua-tuotteet ovat nahkalaukkuja, pipoja ja kaulahuiveja. Vaatteilla saadaan eheä tuoteperhekokonaisuus.

Toimitusjohtaja Terhi Vähäsalo kertoo, että käsityöläisperheelle on tärkeää ottaa myymäläketjuun myytäväksi mukaan jotain omaa, itse luotua. Taustayrityksenä on Sievin Savi, jolla Vähäsalojen vanhemmat valmistivat keramiikkaa. Tulevana marraskuuna vietetään 40-vuotisjuhlia Sievissä. Kaikkinensa Sievi Shop-myymäläketju ulottuu Suomen suurimpiin kaupunkeihin, viimeisimpänä avauksena on viime vuodelta Rovaniemi.

– Halusimme tehdä oman näköisiä, kivoja, kuviollisia, aikuiselle naiselle sopivia vaatteita, koska ne olivat itseltäkin hakusessa, Terhi Vähäsalo kertoo,

Utua-vaatteet ovat olleet nyt syyskuun puolivälistä myynnissä Sievi Shopin verkkokaupassa. Se on todennäköisesti jatkossakin pääasiallinen myyntikanava.

– Sen olemme jo havainneet, että verkkokaupassamme myös vaatteet kiinnostavat. Kaikkiin Sievi Shopin myymälöihin vaatemallisto ei ole tulossa. Verkkokaupastamme ajattelemme, että se on meille yksi myymälä muiden joukossa.

Ideana Piia Vähäsalon suunnittelemassa vaatemallistossa on, että se on eettisesti valmistettua, ekologista, laadukasta, värikästä ja helppoa käyttää. Sen ideat nojaavat pohjalaiseen historiaan. Esimerkiksi Kihlaus-tunikoihin on saatu lintukuvion idea kapiokirstusta. On suunniteltu tuotekokonaisuus, jonka uskotaan vetoavan suomalaiseen naiseen.

– Nämä vaatteet valmistamme EU:n alueella, emme sen kauempana. Siten varmistamme, että ne ovat eettisesti ja ekologisesti kestävällä pohjalla ja laadukkaita. Meille tekemisemme pitää olla kestävällä arvopohjalla. Uskomme asiakkaidemme jakavan sen. Osa Utua-tuotteista valmistetaan Suomessa. Utua-malliston laajentaminen merkitsee paljon Vähäsalon perheelle.

– Se antaa meille energiaa, kun mukana myymälässä on itse luotua. En tiedä, mistä Piia-siskoni ottaa muun yritystoimintansa oheen energiansa mallistojen suunnitteluun, Terhi Vähäsalo toteaa.

– Meidän myymälöiden päätetuotehan on Sievi-jalkineet, joiden valmistuspaikaksi voimme ylpeydellä todeta Suomen. Jalkinetehdas on meidän Sievin myymälästä vain 15 kilometrin päässä.

Kaikki kolme sisarusta on mukana Sievin Saven yritystoiminnassa. Terhi Vähäsalo antaa tunnusta myös veljelleen Kimmo Vähäsalolle, jonka ideaa nykyinen toimintakonsepti on. Hän ehdotti aikoinaan, että aletaan Sievi-jalkineiden jälleenmyyjäksi.

– Se vastasi asiakkaidemme odotuksiin. Meillähän oli jo aiemmin käynyt turisteja, jotka Sievissä käydessään kysyvät mistä Sievi-jalkineita saa. Liikevaihdostamme 90-prosenttia tulee Sievi-jalkineista, loput 10 prosenttia Utua-tuotteista. Jalkineet myyvät hyvin myös verkkokaupassa.

Alkuperäisiä Sievin Saven keramiikkatuotteita ei ole enää myymälässä, sillä niiden valmistukseen ei enää ole henkiöitä. Terhi Vähäsalo on koulutukseltaan keraamikko, yrityksen hallinto vie kuitenkin tiiviisti hänen aikansa. Sievin Saven ja Sievi Shopien liikevaihto on 4,7 miljoonaa euroa, palveluksessa 45 henkilöä.

#