torstai 13.8.2020 | 16:30
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Mielipide

Päätoimittaja Seppo Kangas perustelee kolumnissaan Kalajokilaakson suurjakelun kokomuutosta: Tabloid tuli, näki ja voitti

Ke 11.9.2019 klo 00:10

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Olemme joskus täällä lehtitalon sisällä vitsailleet, että Kalajokilaakson keskiviikon suurjakelu on viimeinen lehti Suomessa, joka muuttaa muotonsa perinteisestä isosta broadsheetistä tabloidiksi. Sen kisan voiton nyt kuitenkin luovutamme suosiolla muille.

Suomessa on vielä joitakin dinosauruksia, jotka sinnikkäästi pysyvät perinteisessä sanomalehtikoossa. Tunnetuimpia lienevät Maaseudun Tulevaisuus ja Turun Sanomat. Tabloidisaatio on vienyt mennessään miltei kaikki muut.

Kalajaskassa, kuten lehteämme kansan suussa kutsutaan, tabloid-koko on jo tuttu. Tilattava lehti maanantaisin ja perjantaisin tehdään pienempään kokoon. Tammikuun puolivälissä ilmestyy sitten ensimmäinen keskiviikon "tappijaska".

Muutokseen on useita syitä. Tärkein on se, että mainosmarkkinoilla tabloidista on tullut valtaformaatti, joka ohjaa printtimainonnan hinnoittelua ja muotoa. Kahden formaatin tekeminen luonnollisesti myös lisää lehden valmistuskustannuksia.

Kolmas hyvä syy on luettavuus. Tabloid on kätevä käsitellä pienessäkin tilassa. Pienempi sivukoko ohjaa myös tekemään napakampia juttuja. Ulkoasusta saadaan muutenkin miellyttävämpi.

Neljäs syy liittyy edelliseen. Kun sivumäärä kasvaa huomattavasti, lehteen on helpompi luoda lukijaystävällinen rakenne. Se voidaan jakaa osastoihin ja teemoihin helpommin.

Tämä pätee sekä toimitettuun sisältöön että mainoksiin. Toisilleen sukua olevat mainokset saadaan samaan lehden osaan, jolloin lopputulos palvelee paremmin sekä lukijaa että mainostajaa.

Muutosten taustalla vaikuttaa myös voimakas satsauksemme digitaalisiin sisältöihin. Arvokkaimman omaisuutemme eli ainutlaatuisen paikallisen sisällön jakelukanavat ovat monipuolistuneet viime vuosina valtavasti.

Jo tänä päivänä voi yhtään kehuskelematta sanoa, että olemme seitsenpäiväinen lehti. Julkaisemme digilehdessä uutta omaa sisältöä joka ainoa päivä.

Kun ulkoasu uudistuu, on mainio tilaisuus myös sisällön uudistamiseen. Senkin aiomme samalla tehdä. Laajalle leviävä jakelulehti on tabloidina entistä selkeämmin alueellinen, ja tilausnumeromme panostavat Ylivieskan alueen paikallissisältöön.

Keskiviikon lehden menestyksen yksi päätekijä on runsas kaupallinen tarjonta. Se on erittäin tärkeä palvelu alueen lukijoille ostopäätösten tukena. Myös toimitettu sisältö voi täydentää tätä lehden tehtävää – toki visusti journalistisia periaatteita, journalistin ohjeita, noudattaen.

Niihin Kalajokilaakso on Julkisen sanan neuvoston jäsenenä sitoutunut eikä niistä jatkossakaan piiruakaan lipsu.

Seppo Kangas

seppo.kangas@kalajokilaakso.fi

Kun ulkoasu uudistuu, on mainio tilaisuus myös sisällön uudistamiseen.

#