Paikallisuutiset
Äärimmäisen harvinainen Capri ihastuttaa Kalajoella – "Rekkakuskit nostavat aina peukkua"
KalajokisenReijo Peranderin pihalla seisoo harvinaisuus: täysin toimiva Ford Capri GTXL 3000. Kyseisiä automalleja oli vuonna 2012 Suomessa liikenteessä vain pari kappaletta, joista toinen on Peranderin.
Suurimoottorinen Ford Capri GTXL 3000 -malli on Suomessa hyvin harvinainen, sillä niitä valmistettiin ja tuotiin maahan vain vähän. Alunperin niistä puuttui ruosteenestoaine, joten moni niistäkin ruostui Peranderin mukaan jo muutamassa vuodessa. Moni säilyneistä Capreista taas on viritetty kilpa-autoiksi niiden kauniin ulkomuodon takia, eivätkä ne ole enää alkuperäisessä kunnossa.
Peranderin perheessä harvinainen Capri on ollut 70-luvulta asti, kun hänen veljensä osti sen vuonna 1972 lähes tuliteränä. Sittemmin auto päätyi veljeltä Peranderin käsiin, kun hän vaihtoi sen moottoripyörään.
Perander on halunnut pitää Caprinsa mahdollisimman alkuperäisessä muodossa. Autossa on muun muassa alkuperäinen moottori, lisävalot, vanteet, tuulilasi ja rekisteritunnus, vaikka itse kilpi onkin vaihdettu. Auto on pysynyt sisältä täysin samana siistejä nahkapenkkejä myöten. Tallessa ovat myös kahdet alkuperäiset avaimet ja käyttäjän käsikirja.
– Alkuperäinen radiokin autossa vielä on, vaikka se vähän rätisee, tai aika paljonkin. Mutta se johtuu antennista, Perander naurahtaa.
Vanha auto ei kuitenkaan tunnu vanhalta. Sen pinnassa ei näy naarmuakaan ruosteesta puhumattakaan, ja kyyti on yllättävän pehmeää. Auto kääntyilee ketterästi Peranderin ohjatessa, ja vauhtia löytyy vähän liikaakin.
Perander kertoo, että auto on säilynyt niin hyvässä kunnossa, koska sillä ei ole ajettu paljon ja siitä on pidetty hyvää huolta.
– Kyllähän tästä tulee pidettyä vähän nätimmin kuin tavallista autoa. Sorateille ei passaa mennä, Perander toteaa.
Hän kertoo, että auto on nykyään kesän huviautona, jolla on kauniilla säällä mukava käydä vaimon kanssa ilta-ajelulla, ja hoituu sillä myös kauppareissu. Kesässä kilometrejä kertyy tuhatkunta.
Suomen talveen urheilumallista autoa ei ole tarkoitettu, koska sen perä on niin kevyt, että renkaat sutivat liukkaalla tiellä. Lämmityskään ei koville pakkasille meinaa riittää.
Remontteja autoon on täytynyt vuosien varrella tehdä. Moni korjaustöistä sujuu Peranderilta itseltään, mutta varaosien hankkiminen ei aina ole aivan halpaa nopeudesta puhumattakaan. Hän kertoo tilanneensa varaosia Iso-Britanniasta ja Saksasta, mutta Suomestakin niitä löytyy. Alkuperäisten kaavojen mukaan ulkomailla teetettyjä uusia etulokasuojia hän joutui odottamaan kaksi vuotta.
Alkuperäiselle autolle uskollinen lopputulos oli kuitenkin odotuksen arvoista.
– Onhan tässä autossa semmoinen nostalginen tunne, ja pieni arvokkuus herää sitä kohtaan, kun sillä ajaa.
Yhden alkuperäisestä autosta poikkeavan uudistuksen Perander on joutunut tekemään. Hänen Capri-malliinsa ei kuulu sivupeilejä, eikä niitä siltä ole vaadittu vasta kuin viimeisimmässä katsastuksessa. Nyt autoon on lisätty toisen Capri-mallin sivupeili, eikä Perander ole siitä pahoillaan, koska se säästää niskojen kiertelyä.
Perander ei pidä autostaan suurta meteliä, mutta kullanhohtoinen Capri herättää liikenteessä huomiota.
– Rekkakuskit nostavat aina peukkua, kun ajavat vastaan, Perander naurahtaa.
Hänellä on monta tarinaa ihmisten reaktioista autoon. Hänet on pysäytetty kesken ajon auton ostotoiveissa, mutta vielä hän ei ole sitä myynyt. Auto on päätynyt myös mainoskuviin, sitä on pyydetty hääautoksi ja onpa sen vieressä poseerannut jääkiekkoilijoitakin.
Perander käy autollaan tapahtumissa ja toiveissa on joskus ajella sillä veljen kanssa Itävaltaan vanhojen autojen kokoontumisajoihin.