keskiviikko 21.11.2018 | 14:20
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Konstit ovat monet Ylivieskassa – Anskun pöllitreenissä kunto kohenee huhkien

Kalajokilaakso+ | Ti 11.9.2018 klo 18:00 [päivitetty ke 13:23]

Pirjo Kunelius

Ylivieska

Ylivieskalainen Anna-Maria Järviluoma, 30, on sykerökampauksineen päättäväinen oman tiensä kulkija, kuten Tove Janssonin luoma satuhahmo Pikku Myy. Siihen samankaltaisuus sitten päättyykin, sillä tämän Anskun perusilme on hyväntuulinen ja personal trainerin eli henkilökohtaisen kunto-ohjaajan ote tarttuvan innostava.

Psykiatrisena sairaanhoitajana hän ehti tehdä nuorisopsykiatrian kuntoutustyötä vuosikymmenen verran. Kuntosaliharrastuksesta hän kiinnostui aikoinaan, koska halusi voida paremmin, näyttää hyvinvoivalta ja parantaa lihaskuntoaan.

– Sain harrastukseeni aluksi valmennusapuakin, mutta melko pian ryhdyin suunnittelemaan itselleni tavoitteet ja kuntosaliohjelmat. Kuntosalilla huomioin myös muiden liiketekniikoita, ja välillä halusin mennä opastamaan, ettei kukaan saa paikkojaan rikki. Tietysti en silloin voinut mennä neuvomaan, mutta haaveilin jo vuosia personal trainerin ammatista, hän tunnustaa.

Nyt haave on toteutunut. Personal trainer -koulutus Oulussa on näyttökoetta vaille finaalissa, lisenssoidun kuntosaliohjaajan ammattipätevyys takataskussa ja yritys jo aloittanut. Samalla Ansku Järviluoman unelma on kasvanut ja hän on asettanut henkilökohtaiseen tähtäimeen, että yhdistää vielä joskus nämä kaksi ammattipätevyyttään.

– Työskennellessäni toiminnallisen nuorisopsykiatrian kuntoutuksen parissa, huomasin, miten paljon liikkuminen ja ravitsemus vaikuttavat mielenterveyteen. Niiden avulla oireita voi helpottaa todella paljon. Jatkossakin pidän elämäntaitoluentoa nuorille kuntoutujille aiheesta liikunta ja ravinto. Myös treeni-iltoja olen suunnitellut mielenterveyskuntoutujien tarpeista lähtien.

Yrityksensä kautta hän haluaa monin konstein ja "matalankynnyksen" menetelmillä houkutella ihmisiä liikkumaan. Hyvinvointikeskus Fysiomotionilla hän ohjaa esimerkiksi äiti-lapsi -ryhmää, jossa äitejä opastetaan synnytyksen jälkeiseen palautumiseen. Mukana jumppaavat pienokaiset.

Anskun ahaa-elämykset kunto-ohjaukseen voivat syntyä, vaikka superhelteisenä päivänä.

– Otin aurinkoa ja ajattelin, etten viitsisi viettää ihanaa kesäpäivää kuntosalilla. Pistin Facebookin Ylivieska-foorumille kyselyn, kiinnostaisiko kehonpainotreeni urheilukentällä, jos kehittelisin sellaista ohjelmaa.

Järviluoma ohjasi kesän aikana aamu- ja iltapäiväryhmiä jopa kahdesti viikossa, jossa treenattiin ilman apuvälineitä. Ulkotreenit siirtyivät viime perjantaina pururadalle, jossa käynnistyivät pöllitreenit.

– Soitin isälleni (Jukka Järviluoma) Alavieskaan ja hänen myötävaikutuksellaan saimme hartianlevyisiä ja eri vahvuisia koivupöllejä. Näin jokainen treeniin osallistuva sai valita harjoitusvälineen, jonka jaksoi kantaa ja tarvittaessa nostaa pään yläpuolelle.

Kaikille ja kaikenkuntoisille avoin pöllitreeni kestää 45 minuuttia, jossa kestävyys-, lihas- ja aerobinen kunto kohenee hikisesti huhkien. Välillä joku heittää pöllin pientareelle huilaamaan ja loikkii ilman puukuormaa, eikä liikkuvuusharjoituksia tai venytyksiäkään unohdettu.

– Toiminnallisista treeneistä on todellista hyötyä tekijälleen, sillä sykkeen saa nopeasti korkealle ja endorfiinit kattoon. Treenin taustalle olen ladannut aika monta ajatusta ihmisten terveyden edistämiseksi. Lokakuussa jatkamme crossfit-tyylistä toiminnallista harjoittelua, jossa käytämme apuvälineitä. Talvella haemme sopivaa vastusta hankitreenistä.

#
Fingerpori