MAINOS

Hiki pintaan crosstrainerin avulla

MAINOS


Crosstrainer on treenilaite, joka perustuu juoksumaton, kuntopyörän ja stepperin yhdistelmään. Olet kenties törmännyt siihen jo aikaisemmin monilla eri kuntosaleilla, sillä crosstrainerista on kasvanut vuosien mittaan erittäin suosittu liikuntaväline sen monipuolisuuden takia.

Monipuolista treeniä crosstrainerilla

Crosstrainer sopii loistavasti koko kehon treenaamiseen, sillä tämä juoksumaton, kuntopyörän ja stepperin yhdistelmä treenaa tehokkaasti sekä ylävartalon että alavartalon lihaksia.

Crosstraineria voidaan käyttää:

1. Aktivoimaan kaikkia kehon lihaksia

2. Treenaamaan kestävyyttä

3. Tehostamaan energiankulutusta

4. Pudottamaan painoa ilman nivelten kuormittamista

Crosstrainer-harjoittelussa hiki nousee varmasti pintaan ja kuntokin nousee kohisten, sillä treenaaminen rasittaa yhtäaikaisesti kaikkia kehon suuria lihasryhmiä. Tämä puolestaan johtaa siihen, että elimistön energiankulutus kasvaa, jolloin rasvaa palaa enemmän ja lyhyemmässä ajassa. Sen lisäksi, että crosstrainer sopii loistavasti monipuoliseen aerobiseen treenaamiseen, se sopii ominaisuuksiensa puolesta myös painonpudotukseen.

Esimerkiksi pelkästä juoksusta tai kuntopyöräilystä poiketen crosstrainer yhdistää harjoittelussa sekä ylä- että alavartalon lihakset. Juoksumaton tapaan jalkojen suuret lihakset tekevät töitä polkiessaan stepperin kaltaisella alustalla eteenpäin, ja crosstrainerin kahvoihin tarttuneet kädet saavat vatsan, selän ja käsien lihakset kuntoilemaan.

Crosstrainerilla harjoittelu sopii hyvin myös niille, jotka kärsivät nivelongelmista. Niveliin ei kohdistu juoksemisen tapaan iskuja, koska jalat pysyvät koko treenin ajan polkimilla. Kyseessä on loistava liikuntalaji myös ylipainoisille, sillä laitteen järjestelmä mukailee käyttäjän omia liikkeitä, mikä tekee treenistä hellävaraisemman myös nivelille ja jänteille.

Miten crosstraineria käytetään?

Crosstrainerin liikeradat muistuttavat pitkälti hiihtoa, mutta tässä laitteessa jalat tekevät hiihdon liu'usta poiketen soikion muotoista liikettä. Laitteeseen kuuluvat liikuteltavat kahvat sekä niiden keskellä oleva kiinteä tanko, joka mukautuu käsien ja jalkojen tekemään liikkeeseen. Samalla kun kädet liikuttavat kahvoja, niiden välissä kulkeva tanko saa myös jalkojen alla olevat polkimet liikkumaan. Mitä kovemmin kahvoja liikutetaan, sitä helpompaa jaloilla polkeminen on ja päinvastoin. Tällä tavalla crosstrainerilla voidaan treenata yhtäaikaa sekä käsiä että jalkoja.

Jotta treeni olisi riittävän rankkaa, crosstrainerissa on käytettävä vastusta. Vaikka tyhjällä polkeminen voi tuntua mukavalta, se ei juurikaan treenaa lihaksia saatikka kuluta energiaa, joten on tärkeää, että vastusta säädetään aina oman kunnon mukaan.

Erilaisia tapoja treenata crosstrainerilla:

1. Intervalliharjoitukset

Intervalliharjoituksessa yhdistellään tiukempia pyrähdyksiä yhdessä rauhallisempaan tahtiin. Crosstrainerissa tämä harjoittelu tapahtuu niin, että kädet otetaan mukaan treeniin ja vastusta vaihdellaan kohtuullisen raskaan välillä tasaisin väliajoin. Voit esimerkiksi suorittaa harjoituksen niin, että steppaat ensin raskaalla vastuksella minuutin ajan ja vaihdat sitten vastuksen kohtuulliseksi kahden minuutin ajaksi.

2. Käsien treenaaminen

Käsien treenaaminen tapahtuu pääasiassa niin, että steppaat laitteella kevyemmin ja keskität kaiken voimasi ylävartaloon vetämällä ja työntämällä crosstrainerin kahvoja edestakaisin. Tällöin tulet myös huomaamaan, että jalkojen liikutteleminen on helpompaa, koska kaikki vastus ja voima siirtyvät ylävartaloon.

3. Keskivartalon ja jalkojen treenaaminen

Edellisestä poiketen tehtävänäsi on nyt irrottaa kätesi kahvoista, jolloin kaikki voima siirtyy takaisin alavartaloon. Nyt et kuitenkaan voi nojata enää kahvoihin, jolloin sinun on pideltävä tasapainoasi yllä pitämällä keskivartalo tiukkana ja jalat vakaina. Sen lisäksi, että tämä liike treenaa jalkoja, se saa erityisesti vatsalihakset mukaan treeniin.